Laatste update:

Spikes ontzorgde Zorgbedrijf Antwerpen

Stevige technische bagage, vertaald naar mensentaal: “Spikes heeft ons op veel gebieden volledig ontzorgd”

De uitdaging

Innovatie is cruciaal voor Zorgbedrijf Antwerpen. De organisatie wil de administratieve ballast tot een minimum beperken voor medewerkers, zodat zij zoveel mogelijk tijd hebben om zich bezig te houden met de klant. Vanuit die filosofie besloot Zorgbedrijf Antwerpen een tijdje geleden om over te stappen op de cloud. Medewerkers moesten altijd en overal kunnen werken, maar wel op een veilige manier. Daarom ging de organisatie op zoek naar een ICT-partner die haar op de weg naar innovatie zou kunnen begeleiden en ontzorgen.

Zorgbedrijf Antwerpen heeft gekozen voor een beperkte IT-afdeling, zodat het zich kan focussen op de corebusiness. Daarom wilde de organisatie de handen ineenslaan met een partner die ontzorging zou bieden en dezelfde taal zou spreken. Al gauw kwam Spikes naar boven drijven. In het verleden had Zorgbedrijf Antwerpen een aantal workshops rondom de werkplek, kennismanagement en SharePoint bij Spikes gevolgd. Deze waren memorabel: zeer nuttig, down to earth en toegankelijk. Toen Zorgbedrijf Antwerpen zich in de visie van Spikes verdiepte, leek de Microsoft-partner écht de juiste partner te zijn: naast het feit dat alles draait om de werkplek van de toekomst, denkt Spikes volledig vanuit de klant. Bovendien heeft Spikes de technische kennis om cloudtechnologie op te zetten en te beheren én heeft het een zeer goede supportafdeling. Zorgbedrijf Antwerpen was overtuigd: het ging met Spikes in zee.

“Spikes heeft ons begeleid in diverse zaken: we hebben samen onze technische omgeving in de cloud opgezet, multifactor-authenticatie ingevoerd en verschillende trajecten geïmplementeerd,” zegt Dimitri De Rooze, directeur data en digitale transformatie bij Zorgbedrijf Antwerpen. “Wij zijn heel tevreden over de samenwerking. Spikes heeft kennis van zaken en denkt mee over het financiële aspect. Zo bekijkt het bedrijf steeds proactief in de trajecten hoe het ons op een kostenefficiënte en pragmatische manier kan ontzorgen. Daarnaast gaat Spikes op regelmatige momenten na of er mogelijke problemen zijn, zodat we deze tijdig kunnen oplossen.”

Dimitri geeft hiervan een voorbeeld: “Spikes signaleerde eens dat het bedrag dat wij maandelijks besteedden, plotseling drie tot vier keer hoger dreigde te worden. Zij gingen daar onmiddellijk achter aan. Er bleek toen een bug in het systeem van Microsoft te zitten. Door het accurate optreden van Spikes hoefden wij niet meer te betalen dan normaal. In dit geval leidde monitoring dus tot preventie, wat natuurlijk fantastisch is!”

“Op een zeer nijpend moment verzorgde Spikes tijdig endpoint management en beveiliging”

Een van de plannen op de agenda van Zorgbedrijf Antwerpen was het bieden van smartphones aan alle 4.000 medewerkers. De organisatie wilde de uitrol over twee jaar verspreiden. Maar toen de pandemie uitbrak in maart 2020, moest het plan plotseling binnen een week worden uitgevoerd. Want medewerkers en klanten hadden vragen omtrent Covid-19-maatregelen en Zorgbedrijf Antwerpen móest de dialoog hierover snel aangaan via de digitale weg.

“Het was een hele operatie,” vertelt Dimitri. “Ik reed halsoverkop naar Frankrijk, laadde smartphones in de auto en begaf mij terug naar België. Spikes heeft ons vervolgens zeer goed ondersteund: het verzorgde endpoint management door Intune te implementeren. Wij konden toen gebruikmaken van de juiste apps, in groepen werken, alle toestellen op afstand beheren én rekenen op multifactor-authenticatie. Voor ons was dat heel belangrijk, omdat we wilden dat alles uitstekend beveiligd zou zijn. Daar heeft Spikes — op een zeer nijpend moment — voor gezorgd!”

“Over Azure hoef ik mij geen zorgen te maken”

De systemen van Zorgbedrijf Antwerpen draaiden deels on-premise en deels in de cloud. De organisatie wilde alles graag naar één Azure-omgeving overzetten en deze door Spikes laten beheren. “Zo zouden we kosten kunnen besparen en updates snel implementeren,” legt Dimitri uit. “Spikes heeft ons heel goed geholpen bij de overstap. En Azure Manage werkt in de praktijk heel goed. Daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.”

“Op securitygebied heeft Spikes écht kennis van zaken”

Security staat bij Zorgbedrijf Antwerpen hoog in het vaandel. De keuze voor de geïntegreerde securityaanpak van Spikes is daarom een zeer bewuste geweest. Dimitri: “Spikes heeft op dit gebied écht kennis van zaken. Het heeft eerst met Microsoft een analyse gedaan rondom het securitymodel om vervolgens met duidelijke voorstellen ter verbetering te komen. Aangezien Spikes ook de servers beheert, vonden wij het de ideale partij om ook de beveiliging voor ons te regelen.”

Hoe ziet dit er in de praktijk uit? “De security op onze servers is zó geregeld dat externen er niet zomaar op kunnen. Daarnaast hebben we multifactor-authenticatie ingesteld. Nu Spikes de basis met ons heeft opgezet, zijn we de volgende fase ingegaan: samen verscherpen we de security stelselmatig. Daardoor wordt de beveiliging steeds beter. En omdat Spikes ons qua beheer volledig ontzorgt, kunnen wij ons geheel focussen op onze kerntaken.”

“Als FastTrack Ready-partner kon Spikes ons accuraat helpen bij het oplossen van pijnpunten “

Als FastTrack Ready-partner heeft Spikes enkele Cloud Accelerator Workshops bij Zorgbedrijf Antwerpen georganiseerd. Deze workshops hebben het nodige opgeleverd: “Wij zagen daardoor onder andere heel goed waar onze pijnpunten rondom endpoint management lagen,” vertelt Dimitri. “Ook ontdekten we direct mogelijkheden om onze problemen op te lossen. Wat zijn de rode lichten? Hoe zorgen we op die punten voor een goede beveiliging? De antwoorden op zulke vragen kwamen naar voren in de workshops. Wij hebben geen kennis omtrent dit soort zaken, maar Microsoft had er wél ervaring mee. Dat bleek uit het FastTrack-programma.”

Bij het bedenken van oplossingen besteedde Spikes ook aandacht aan de praktische kant: “We hebben telkens samen afgewogen welke opties beschikbaar waren en wat voor ons betaalbaar was. Zeker in de zorgsector is het belangrijk om optimaal gebruik te maken van mogelijkheden, omdat je met een beperkt budget zit. Spikes begreep dit zeer goed en dacht hierin echt met ons mee.”

“Geen slapeloze nachten meer door ontzorging”

Kort gezegd, de samenwerking met Spikes heeft Zorgbedrijf Antwerpen veel opgeleverd. “Ik word nu ontzorgd omtrent zaken waarover ik in voorgaande jaren slapeloze nachten heb gehad,” zegt Dimitri. “Denk aan security, infrastructuur en technische euvels.”

De visie en aanpak van Spikes vallen bij Zorgbedrijf Antwerpen in goede aarde: “Het is een partner met stevige technische bagage die zeer goede begeleiding biedt. Spikes legt alles uit in mensentaal en werkt prima samen met onze medewerkers. De communicatielijnen en de projectopvolging zijn uitstekend. Daarnaast denkt Spikes mee over oplossingen, financiering en prijs-kwaliteitverhouding.”

Dimitri zou Spikes dan ook absoluut aanbevelen aan anderen: “Spikes leeft zich enorm in onze zorgorganisatie in. En we kunnen eerlijke gesprekken voeren over wat wel en niet nodig is. Dat vind ik boeiend, omdat Spikes hierin heel open en objectief is. Wat echt is gebleken uit onze samenwerking, is dat innovatie en technologie niet altijd duur hoeven te zijn. Dat is voor andere (zorg)organisaties misschien fijn om te weten!”

"Spikes ontzorgt ons op diverse gebieden, zoals security, infrastructuur en technische euvels. Het is een partner die echt vanuit jouw organisatie denkt en diepgaande technische kennis vertaalt naar mensentaal!"

Dimitri De Rooze - Zorgbedrijf Antwerpen

Waarom koos Zorgbedrijf Antwerpen voor Spikes?

  • Scherpe monitoring voorkomt problemen.
  • Verzorging van endpoint management (middels Intune) en uitstekende beveiliging van devices.
  • Zeer goede begeleiding bij de overstap naar Azure.
  • Solide securityaanpak en stelselmatige verbetering van de beveiliging.
  • Kennisoverdracht vanuit het FastTrack-programma middels workshops om pijnpunten op te lossen.
logo_zba

Profiel

Zorgbedrijf Antwerpen focust zich gedeeltelijk op jeugdzorg, maar de grootste pijler is seniorenzorg. Hét doel: senioren helpen om langer en gelukkiger thuis te blijven wonen. Dagelijks zetten 4.000 medewerkers zich hiervoor in. Wanneer ouderen bepaalde dingen niet meer kunnen, past de organisatie woningen ergonomisch aan of biedt zij thuisverpleging. Zijn dergelijke oplossingen niet meer afdoende, dan brengt Zorgbedrijf Antwerpen ouderen naar assistentiewoningen. Pas wanneer deze oplossing niet langer toereikend is, biedt een woonzorgcentrum uitkomst. Zorgbedrijf Antwerpen heeft 18 van zulke centra.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

ISS ontdekte de mogelijkheden van Teams as a Platform tijdens onze workshops

Betrokkenheid, kennis en ervaring: “Spikes leefde zich uitstekend in de noden van ons bedrijf in”

Teams Voice als ideale oplossing voor SLV Belgium

Toen de oude telefoonapplicatie van lichtproducent SLV Belgium verdween, moest het bedrijf op zoek naar een […]