AI voor de zorg: meer tijd voor de patiënt

Onderbezetting en hoge werkdruk maken van tijd het kostbaarste goed voor zorgmedewerkers. Administratie, zoals het schrijven van verslagen en het documenteren van elektronische patiëntendossiers, slokt een groot deel van de schaarse tijd op. Meer aandacht voor de patient, en minder tijd voor het scherm – daarom werd 82Care ontwikkeld.

Waarom?

  • Bewezen tijdswinsten binnen de zorgsector
  • Meer aandacht naar menselijk contact
  • Integratie met gangbare zorgsoftware
  • Eenvoudig in gebruik Meertalige inputs & outputs

binnen een visie op lange termijn

AI als digitale assistent 

Spikes ontwikkelde in samenwerking met Zorgbedrijf Antwerpen een digitale AI-assistent voor zorgmedewerkers: 82Care. Een kwalitatieve tool die gebruik maakt van ‘speech-to-text’ technologie die breed inzetbaar is binnen de gezondheidszorg, voor verschillende profielen met verschillende noden. Denk bijvoorbeeld aan het  documenteren van huisbezoeken in de jeugdzorg of het registreren van valincidenten bij het verplegend personeel. 

Dankzij 82Care hoeft een medewerker niet meer op elk moment notities te nemen of achteraf uitgebreide verslagen te schrijven die enorm veel tijd in beslag nemen. Zo wordt de administratieve overlast verlaagd en de efficiëntie verhoogd.

+ Implementatie verloopt hoe bij klanten?

Het gebruik van 82Care

De 82Care-app is een gebruiksvriendelijke tool, ontwikkeld door Spikes en Zorgbedrijf Antwerpen, die de implementatie in de dagelijkse werking van het zorgpersoneel aanzienlijk vereenvoudigt. Binnen je organisatie kan je bepalen voor welke functies en/of concrete cases het relevant is om  speech-to-text technologie te implementeren. Deze lijst kan ten allen tijden worden aangepast of uitgebreid. Als organisatie heb je bovendien de controle hoe de applicatie toegankelijk gemaakt moet worden voor de gebruikers, bijvoorbeeld via een smartphone, tablet en/of laptop.

Na het definiëren van de set-up, kan 82Care dankzij de ingebouwde speech-to-text technologie informatie eenvoudig registreren en opslaan in de vorm van een transcript. Dit gebruikt met een enkele druk op de knop (icoon microfoon). De relevante velden die op voorhand gedefinieerd werden, worden op basis van toegewezen regels automatisch uit de tekst geëxtraheerd en ingevuld. Alle informatie wordt vervolgens centraal opgeslagen in de gebruikte systemen binnen de organisatie en wordt toegankelijk gemaakt voor alle bevoegde gebruikers.

Een groot voordeel van de 82Care-app is dat deze werkt in de gekozen taal van de gebruiker. Met behulp van AI kan de gecentraliseerde informatie vertaald worden naar alle andere beschikbare talen, zodat taalbarrières op de werkvloer worden weggenomen.

Visual zorgmagazine contentreportage-01

Spikes Acceleratoren

Your paragraph text

Spikes Acceleratoren

Concrete Use Cases

Veel zorgpersoneel werkt op verschillende locaties en ziet meerdere cliënten per dag. Administratie bij huisbezoeken of consulten, zoals het schrijven van verslagen en het documenteren van elektronische patiëntendossiers, vraagt kostbare tijd en aandacht. Met behulp van AI kunnen zorgverleners hun aandacht weer richten op patiëntenzorg in plaats van op het scherm.

Als zorgend personeel moet je elk incident registreren. Dankzij 82Care is het eenvoudig om dit op het moment zelf gedetailleerd in te spreken. Zo hoef je je nadien geen zorgen te maken of je alles goed onthouden of goed neergeschreven hebt in the heat of the moment. Bovendien kan je je volledig focussen op de patiënt in nood.

Als professional in de jeugdzorg hou je jezelf dagelijks bezig met het bieden van begeleiding, advies en zorg op maat. Dankzij de speech-to-text functie zorgt 82Care ervoor dat je tijdens je bezoeken het luisterend oor kan zijn waar de jongeren nood aan hebben. Je hoeft nadien geen lange verslagen meer uit te schrijven en kan je volledig focussen op het welzijn van de klant. 82Care zorgt er bovendien voor dat er een overzicht van elk dossier kan worden opgevraagd waardoor je jezelf gemakkelijk kan voorbereiden op de verschillende gesprekken die je per dag ingepland hebt.

Waar je als medewerker in het contactcenter vaak aanloopt tegen gedecentraliseerde data bij het zorgend personeel, kan 82Care een oplossing bieden om data gestructureerd op één plaats samen te brengen. Zo kan je eenvoudig samenvattingen van dossiers raadplegen om klanten met vragen snel en efficiënt verder te helpen.

Wil je graag weten hoe 82Care kan worden toegepast binnen jouw organisatie: