NedCard produceert en test microprocessoren voor leveranciers van smartcards en RFID-producten die bestemd zijn voor de telecomindustrie, de bankensector en de overheid. Om te voldoen aan de strengere kwaliteits- en security-eisen, vooral vanuit de banksector, wou NedCard al zijn documenten centraliseren en efficiënter beheren. Daarom werkte de onderneming samen met Spikes, dat zorgde voor de installatie en configuratie van Microsoft SharePoint.
Ferry Martens, Global Quality Engineer bij NedCard: “De voorbije jaren kregen we bij audits en van klanten steeds vaker de opmerking dat er verschillende versies van documenten circuleerden. Vooral onze klanten die chipkaarten leveren aan de banksector, begonnen te eisen dat we een degelijk documentbeheersysteem zouden hebben, inclusief versiebeheer en workflows voor de goedkeuring van documenten. We hadden vroeger al SharePoint 2007 geïnstalleerd maar dat werd niet echt goed gebruikt: we bleven documenten lokaal opslaan en heen en weer mailen. Het ontbrak ons intern ook aan kennis over de mogelijkheden van het systeem.”
Meer kwaliteitsgaranties met nieuw intranet
NedCard besliste om samen te werken met Financial Suite voor het advies en de begeleiding rond kwaliteitsgaranties en het praktische gebruik van SharePoint. De meer technische kant was in handen van Spikes: de migratie van SharePoint 2007 naar SharePoint 2013 als basis voor het nieuwe intranet, de lokale installatie en de configuratie.
IT-taken uitbesteden aan betrouwbare specialist
“De oudere versie van SharePoint die we hadden, was niet heel goed geconfigureerd”, vertelt Ferry Martens. “Dat was een van de redenen waarom het niet aansloeg bij de gebruikers. Spikes heeft nu alles voor ons opnieuw ingericht en bijgewerkt. Het project is inmiddels afgerond en Spikes zal de software vanaf nu regelmatig onderhouden, onder meer door het installeren van patches op afstand. Zo zijn we er zeker van dat we correct blijven werken. We hebben geen eigen IT-afdeling dus we besteden die taken liever uit aan een specialist die we kunnen vertrouwen. Het project was op amper vier maanden tijd afgerond en in die korte tijd hebben we een goede relatie met Spikes opgebouwd. Ze bleken een goede en flexibele partner die telkens inspeelde op onze wensen, zodat we bijvoorbeeld geen overbodige functies te zien krijgen.”
Meer klanten en hogere productiviteit
Het IT-project was voor NedCard essentieel voor het behouden van bepaalde klanten, zeker nu het bedrijf steeds meer opdrachten krijgt uit de bankwereld. “Nu we aan hun strikte eisen voldoen, hopen we in die sector nieuwe klanten te werven”, zegt Ferry Martens. “Intern zijn de gebruikers alvast heel enthousiast over de nieuwe werkwijze: ze vinden makkelijker documenten terug en ze kunnen efficiënter samenwerken. Door die tijdbesparing verwachten we op termijn dan ook een mooie productiviteitsstijging.”