• Home
  • Inspiratie
  • “Zero Friction ging op een digital journey met Spikes: “Vanaf het begin stonden kennisoverdracht en co-creatie centraal””
Laatste update:

Zero Friction op digital journey met Spikes: “Van het begin stonden kennisoverdracht en co-creatie centraal”

De uitdaging

Tegen het einde van 2022 legde een grote klant van Zero Friction een eis op tafel: het bedrijf wilde inloggen op de omgeving met single sign-on (SSO). Een dergelijke oplossing bracht technische complexiteit met zich mee, wist Zero Friction. De afweging: “Gaan we zelf onderzoek verrichten om de vereiste technologie vervolgens te bouwen en implementeren? Of zoeken we een partner die daarmee ervaring heeft en ons een kickstart geeft?” Zero Friction prefereerde een efficiënte tijdsbesteding en koos daarom voor de laatste optie.

 

“Tijdens een traject van twee maanden heeft Spikes ons heel goed klaargestoomd voor de vervolgstappen die wij zelf wilden nemen,” vertelt Yoni Nijs. Als medeoprichter en CTO van Zero Friction leidt hij het gehele productteam. “Spikes heeft het design, het voorwerk en een proof of concept verzorgd. Daardoor konden wij de oplossing gemakkelijk bouwen en uitrollen.”

Hét voordeel? De co-creatie die vanaf het begin centraal stond: “Samen werkten we naar een bepaalde datamodel met deadline toe. Daarbij nam Spikes zaken als analyse en design op zich, terwijl wij gaandeweg in het traject — na een leerperiode — zelf met de implementatie aan de slag gingen. Als we ergens tegenaan liepen, vroegen we of Spikes voor dat specifieke probleem een proof of concept kon schrijven. Dat deden ze zeer efficiënt. Daardoor hoefden wij geen tijd te steken in onderzoek en theorie. Wij konden ons volledig focussen op onze uitvoerende taken!”

“We vervingen de ‘voordeur’ van het portaal zonder klanten de toegang te ontzeggen”

De grote klant die de SSO-eis stelde, triggerde concrete stappen. Maar Zero Friction was sowieso al van plan om deze te nemen. Yoni: “Bij onze oprichting hadden we voor de authenticatie van onze gebruikers een bepaald pakket uitgekozen. Gegevens werden bij ons bewaard en beveiligd. Er was geen koppeling tussen het pakket en onze Microsoft-accounts. Anderhalf jaar geleden ging het pakket van open source naar commercieel. Daarnaast wees ons ISO risk assessment uit dat we SSO en multifactorauthenticatie effectief moesten gaan ondersteunen. We wilden daar dus al een tijdje werk van maken. De eis van de klant was de doorslaggevende factor.”

Er was een flexibele architectuur nodig waarmee Zero Friction het portaal op een moderne manier aan klanten beschikbaar zou kunnen stellen. Na verschillende architecturen te hebben bekeken, kwamen Zero Friction en Spikes tot de conclusie dat Azure AD B2C — onderdeel van Microsoft Entra — dé oplossing was. Maar daarmee was Zero Friction er nog niet: “In feite wilden we de voordeur van het systeem vervangen. Dat kun je echter niet zomaar doen, want er gaan continu mensen door die deur. Het is belangrijk dat zij toegang blijven hebben. Daarom hebben we met de begeleiding van Spikes eerst gezorgd dat er twee deuren naast elkaar bestaan. Op 1 juli 2023 gaan we de ene deur sluiten, zodat alleen de nieuwe deur nog openstaat. Dat zorgt voor een soepele overgang.”

“Spikes heeft ons effectief geholpen met een agile aanpak die paste bij onze noden”

Dat Spikes heel goed naar de noden van klanten luistert, is bij Yoni niet onopgemerkt gebleven: “Aanvankelijk vroegen wij ons af of Spikes een project als dit wel zou doen. Zij verzorgen vaak end-to-end-implementaties, maar wij wilden enkel het stuk voorstudie en kennisdeling uitbesteden. Het was belangrijk dat we daarna zelf verder zouden kunnen. Spikes heeft de aanpak daar volledig op aangepast. Het proces was heel agile en paste bij onze noden. We kregen een solution architect die echt met ons meedraaide. Daardoor was het traject heel toegankelijk voor ons als start-up, zowel inhoudelijk als financieel. Spikes heeft ons dus effectief geholpen!”

Hoe de kennisdeling in de praktijk verliep? “We zijn enkele keren naar het kantoor in Antwerpen gegaan voor livesessies. Ook volgden we diverse digitale sessies. We startten met het gezamenlijk leggen van de fundering: wie zijn de klanten en wat zijn de requirements? Vervolgens ging Spikes aan de slag met een eerste voorstel voor de architectuur. Daar hebben we ons samen over gebogen. Alles kwam op tafel: sterke punten én verbeterpunten. Op basis daarvan heeft Spikes het voorstel aangepast, waardoor we een helder ‘high-level-plaatje’ hadden. Toen was het tijd om de architectuur uit te werken. We bekeken waar we naartoe gingen, hoe we alles moesten configureren en hoe we bepaalde acties konden automatiseren. Kortom, het traject werd opgestart. En door de gedegen voorbereiding met Spikes liep dat heel gemoedelijk en soepel.”

“Spikes is toegankelijk en behandelt klanten niet als een nummer”

De kennisoverdracht verliep zeer gestructureerd. “We hebben gevraagd om documentatie, zodat ons team precies zou begrijpen hoe alles in elkaar steekt,” vertelt Yoni. En aan dat verzoek heeft Spikes gehoor gegeven: “Alles wat manueel moest gebeuren, heeft Spikes gedocumenteerd — evenals de reden achter elke beslissing. Daardoor hebben we héél goed aan het team kunnen uitleggen hoe de zaken werken. De technische kennis zit nu dus in ons eigen team!”

Op dit vlak kan Zero Friction zelfstandig verder. Maar ondertussen is het ambitieuze bedrijf alweer bezig met de volgende stap: het datalandschap uittekenen met OQuila, een partner van Spikes. “We willen waarde gaan creëren met de data van onze gebruikers vóór onze gebruikers. Ons doel is om hen te empoweren om zelf inzichten in hun data te creëren. Ook op dit gebied geldt: we weten precies wát we willen aanbieden, maar we hebben niet de tijd om alle mogelijke technologieën zelf te onderzoeken. Voor het ‘hoe’ kunnen we OQuila inschakelen, waarmee we via Spikes in contact zijn gekomen. De officiële handtekeningen moeten we nog zetten, maar ik verwacht dat we binnenkort eenzelfde soort traject gaan doorlopen.”

Zou Yoni Spikes aanbevelen aan andere bedrijven? “Zeker en vast. Spikes verzorgt maatwerktrajecten. Vaak zijn deze veelomvattend, maar — zoals onze case aantoont — dat hóeft niet per se. En als organisatie blijft Spikes kleinschalig, waardoor het echt toegankelijk is. Spikes is geen fabriek waar je als klant een nummer bent. Dat vind ik zeer positief!”

“Spikes is een ervaren samenwerkingspartner die ons uitstekend heeft geholpen met het opzetten van een architectuur én het overdragen van essentiële kennis. Dat heeft ons heel veel tijd bespaard. Daardoor konden wij inzetten op andere belangrijke aspecten!”

Yoni Nijs, medeoprichter Zero Friction

Waarom koos Zero Friction voor Spikes?

  • Tijdbesparing en meer efficiëntie: analyse, onderzoek, design en POC verzorgd door Spikes.
  • Co-creatie: samen toewerken naar het gewenste resultaat middels een agile aanpak.
  • Kennisdeling: uitstekende training van het interne team (middels sessies en documentatie) dat daardoor zelfstandig verder kon.
  • Ervaren, oplossingsgerichte samenwerkingspartner: flexibele architectuur opgezet én gezorgd dat klanten toegang bleven hebben tot het portaal.
  • Toegankelijkheid en persoonlijke aanpak.
download

Profiel

Zero Friction, opgericht in 2018, helpt warmteleveranciers, gebouwbeheerders en dienstverleners met twee zaken: klantenservice en facturatie van collectieve warmte en koude. Het bedrijf ondersteunt de warmtetransitie op innovatieve wijze met digitale oplossingen. Het softwareplatform van Zero Friction helpt klanten transparanter om te gaan met eindklanten, geeft diepgaande inzichten en is eenvoudig te implementeren. De klantenservice is gespecialiseerd in de backoffice-processen van warmteleveranciers en is daarom uitstekend in staat om hun klanten te bedienen. Zero Friction heeft inmiddels zo’n 65 klanten en zet nu zijn eerste schreden in Frankrijk, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.

Spikes was al een tijdje in beeld bij Zero Friction, hetzij in een andere hoedanigheid: vanaf 2019 heeft Zero Friction mensen op de payroll zitten die gedetacheerd worden via Spikes. Omdat de relatie tussen de twee bedrijven goed verliep, vroeg Zero Friction of Spikes het SSO-project ook zou kunnen oppakken. Ondertussen won het bedrijf ook informatie in bij twee andere partijen. Maar de voorbeeldcases en het voorstel van Spikes gaf snel de doorslag. Zero Friction voelde zich comfortabel bij het transparantieniveau (wekelijkse rapportage op budgetten was inbegrepen) én de bestaande band. Zo koos Zero Friction voor een samenwerking met Spikes.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Bostoen:“Voor ieder probleem heeft Spikes een oplossing geboden!”

“Voor ieder probleem heeft Spikes een oplossing geboden,” zegt Leen Depraeter. Als IT-manager bij Bostoen…

Vanderstraeten: “Spikes heeft zijn sporen al verdiend in de bouwsector en daar varen wij op mee”

“Spikes is een nuchtere, zeer goede partner voor ons als bouwbedrijf,” zegt Wim Lemmens. Hij…