Laatste update:

Euronav stapte over op de cloud met hulp van Spikes

“Voor ons is Spikes van zeer grote toegevoegde waarde geweest,” vertelt Steven De Mot, office IT-manager bij Euronav.

De uitdaging

Enerzijds kampte Euronav met een technische uitdaging: de onpremise-infrastructuur voor e-mail was verouderd. Het was hoog tijd om de oude Exchange-omgeving te vervangen door een modern alternatief. Anderzijds liep Euronav aan tegen problemen bij het samenwerken aan bestanden. Het opslaan van bestanden op een klassieke netwerkdrive leverde namelijk de nodige beperkingen op. Bovendien was er geen organisatiebrede opslagplaats . Chats, videocalls en telefoongesprekken via applicaties moesten een centraal beheerde opslagplaats krijgen.

“Voor ons is Spikes van zeer grote toegevoegde waarde geweest,” vertelt Steven De Mot, office IT-manager bij Euronav. Hij is verantwoordelijk is voor de IT-infrastructuur in de kantoren. “Zonder Spikes zouden we véél langer hebben gedaan over de migratie. Het projectmanagement was erg goed op orde, waardoor we het project versneld konden uitwerken.”

Daarnaast hebben Spikes en Euronav de nodige aandacht besteed aan adoptie: “Door onze functionele analyse-aanpak hebben medewerkers deze grote wijziging niet alleen aanvaard, maar ook omarmd als een verbetering. Zij zien in dat we de problematiek in de organisatie hebben aangepakt en dat de zaken erop vooruit zijn gegaan. De combinatie van verandermanagement, georganiseerd projectmanagement en een functionele aanpak heeft deze samenwerking zo succesvol gemaakt. Zelfs wanneer wij tegen bepaalde technische problemen aanliepen, die bij een migratie soms onvermijdelijk zijn, zorgde Spikes ervoor dat deze nooit bij de eindgebruiker terechtkwamen!”

“Spikes hielp ons bij het herinrichten van processen om de samenwerking te verbeteren”

Euronav koos niet voor een zogeheten ‘lift-and-shift’-migratie, waarbij de omgeving één op één wordt overgezet naar de cloud. “Spikes en ons IT-team zijn in gesprek gegaan met alle binnen- en buitenlandse afdelingen van Euronav,” vertelt Steven. “We vroegen hoe zij de omgeving op dat moment gebruikten, met welke afdelingen binnen Euronav zij vaak samenwerkten en in welke processen zij moeilijkheden ondervonden. Vervolgens brachten we hun behoeftes in kaart. Onze hamvraag: hoe kunnen we zaken zó inrichten dat de samenwerking binnen ons bedrijf beter wordt? Dat was een van de hoofddoelen van ons project.”

“Zowel op technisch als functioneel vlak gaat Spikes grondig te werk”

De migratie kende twee aspecten. “Allereerst werkte Spikes samen met ons een functioneel design uit op basis van de pijnpunten die boven water waren gekomen. Daarbij schetsten we ook de gewenste toekomstige situatie. Vervolgens werkten we de technische ‘onderkant’ uit. We bekeken bijvoorbeeld waar we alle bestanden van onze bestaande fileshares naartoe zouden migreren. De migratie naar onze nieuwe Microsoft Teams- en Exchange Online-omgeving hebben we met de tools van Microsoft uitgevoerd.”

Dat Spikes zowel op technisch als functioneel vlak samen met de klant tot een oplossing komt, vindt Steven zeer positief. “Met de hulp van Spikes spraken we met onze eigen mensen over obstakels die zij tegenkwamen. Tijdens het project communiceerden we duidelijk met elkaar. De migratie is daardoor zeer gestroomlijnd verlopen. Vervolgens heeft Spikes trainingen gegeven om de adoptie van de nieuwe omgeving binnen onze organisatie te verhogen. Deze trainingen hebben wij intern overgenomen, aangezien het effect ervan zeer goed was.”

Omdat Euronav deze digitaliseringsslag tijdig heeft gemaakt, heeft het bedrijf de zaken tijdens de wereldwijde coronacrisis op orde: “In deze tijd van telewerken zijn de voordelen overduidelijk. De laatste sceptici zijn nu ook helemaal aan boord!”

“De aanpak van Spikes heeft tot een meetbare vooruitgang geleid”

De samenwerking met Spikes heeft Euronav veel opgeleverd. Steven: “Door de holistische aanpak worden alle kanten van het migratieproject behandeld. Dit betekent dat je als bedrijf de requirements kan invullen. Spikes gaat zeer gedegen te werk, waardoor je je probleem tijdig én binnen het budget kan oplossen.”

De oplossing blijkt in de praktijk zeer goed te werken: “Er kleven grote voordelen aan de directe communicatie. Op het gebied van instant messaging en audio- en videomeetings hebben wij een meetbare vooruitgang gezien.”

Euronav is alweer druk bezig met het maken van nieuwe plannen. “Het volgende punt op onze agenda is om onze schepen met deze oplossing te verbinden. Nu we de kantoren dichter bij elkaar hebben gebracht, is het tijd om de schepen dichter bij onze kantoren te brengen!”

Euronav logo

Profiel

Als grootste onafhankelijke beursgenoteerde tankrederij verzorgt Euronav het zeevervoer en de opslag van ruwe olie en petroleumproducten. Het hoofdkantoor bevindt zich in Antwerpen, maar het bedrijf heeft diverse vestigingen in Europa en Azië. De officieren en bemanning op zee én het personeel aan wal bezitten grondige expertise. De ambitie van Euronav is om de wereldwijde ruwe olietankmarkt op een verantwoordelijke manier te leiden. Het bedrijf ondersteunt duurzaamheidsinitiatieven om de impact van de sector op het milieu tot een minimum te beperken. Voor klanten werkt Euronav op een manier die bijdraagt aan het succes van hun bedrijfsdoelstellingen. De dienstverlening is betrouwbaar, flexibel en van hoge kwaliteit.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Bostoen:“Voor ieder probleem heeft Spikes een oplossing geboden!”

“Voor ieder probleem heeft Spikes een oplossing geboden,” zegt Leen Depraeter. Als IT-manager bij Bostoen…

“Zero Friction ging op een digital journey met Spikes: “Vanaf het begin stonden kennisoverdracht en co-creatie centraal””

“Tijdens een traject van twee maanden heeft Spikes ons heel goed klaargestoomd voor de vervolgstappen…