“Voor ons is Spikes van zeer grote toegevoegde waarde geweest,” vertelt Steven De Mot, office IT-manager bij Euronav. Hij is verantwoordelijk is voor de IT-infrastructuur in de kantoren. “Zonder Spikes zouden we véél langer hebben gedaan over de migratie. Het projectmanagement was erg goed op orde, waardoor we het project versneld konden uitwerken.”
Daarnaast hebben Spikes en Euronav de nodige aandacht besteed aan adoptie: “Door onze functionele analyse-aanpak hebben medewerkers deze grote wijziging niet alleen aanvaard, maar ook omarmd als een verbetering. Zij zien in dat we de problematiek in de organisatie hebben aangepakt en dat de zaken erop vooruit zijn gegaan. De combinatie van verandermanagement, georganiseerd projectmanagement en een functionele aanpak heeft deze samenwerking zo succesvol gemaakt. Zelfs wanneer wij tegen bepaalde technische problemen aanliepen, die bij een migratie soms onvermijdelijk zijn, zorgde Spikes ervoor dat deze nooit bij de eindgebruiker terechtkwamen!”
“Spikes hielp ons bij het herinrichten van processen om de samenwerking te verbeteren”
Euronav koos niet voor een zogeheten ‘lift-and-shift’-migratie, waarbij de omgeving één op één wordt overgezet naar de cloud. “Spikes en ons IT-team zijn in gesprek gegaan met alle binnen- en buitenlandse afdelingen van Euronav,” vertelt Steven. “We vroegen hoe zij de omgeving op dat moment gebruikten, met welke afdelingen binnen Euronav zij vaak samenwerkten en in welke processen zij moeilijkheden ondervonden. Vervolgens brachten we hun behoeftes in kaart. Onze hamvraag: hoe kunnen we zaken zó inrichten dat de samenwerking binnen ons bedrijf beter wordt? Dat was een van de hoofddoelen van ons project.”
“Zowel op technisch als functioneel vlak gaat Spikes grondig te werk”
De migratie kende twee aspecten. “Allereerst werkte Spikes samen met ons een functioneel design uit op basis van de pijnpunten die boven water waren gekomen. Daarbij schetsten we ook de gewenste toekomstige situatie. Vervolgens werkten we de technische ‘onderkant’ uit. We bekeken bijvoorbeeld waar we alle bestanden van onze bestaande fileshares naartoe zouden migreren. De migratie naar onze nieuwe Microsoft Teams- en Exchange Online-omgeving hebben we met de tools van Microsoft uitgevoerd.”
Dat Spikes zowel op technisch als functioneel vlak samen met de klant tot een oplossing komt, vindt Steven zeer positief. “Met de hulp van Spikes spraken we met onze eigen mensen over obstakels die zij tegenkwamen. Tijdens het project communiceerden we duidelijk met elkaar. De migratie is daardoor zeer gestroomlijnd verlopen. Vervolgens heeft Spikes trainingen gegeven om de adoptie van de nieuwe omgeving binnen onze organisatie te verhogen. Deze trainingen hebben wij intern overgenomen, aangezien het effect ervan zeer goed was.”
Omdat Euronav deze digitaliseringsslag tijdig heeft gemaakt, heeft het bedrijf de zaken tijdens de wereldwijde coronacrisis op orde: “In deze tijd van telewerken zijn de voordelen overduidelijk. De laatste sceptici zijn nu ook helemaal aan boord!”
“De aanpak van Spikes heeft tot een meetbare vooruitgang geleid”
De samenwerking met Spikes heeft Euronav veel opgeleverd. Steven: “Door de holistische aanpak worden alle kanten van het migratieproject behandeld. Dit betekent dat je als bedrijf de requirements kan invullen. Spikes gaat zeer gedegen te werk, waardoor je je probleem tijdig én binnen het budget kan oplossen.”
De oplossing blijkt in de praktijk zeer goed te werken: “Er kleven grote voordelen aan de directe communicatie. Op het gebied van instant messaging en audio- en videomeetings hebben wij een meetbare vooruitgang gezien.”
Euronav is alweer druk bezig met het maken van nieuwe plannen. “Het volgende punt op onze agenda is om onze schepen met deze oplossing te verbinden. Nu we de kantoren dichter bij elkaar hebben gebracht, is het tijd om de schepen dichter bij onze kantoren te brengen!”