Power Platform
We stellen vast dat er in veel organisaties, inzake IT, meer vraag dan aanbod is. IT-afdelingen worden overspoeld en kunnen niet snel genoeg leveren, met hierbij frustraties aan weerszijden tot gevolg.
En laten we eerlijk zijn, abnormaal is dat niet. In een IT-landschap dat in een razend tempo evolueert, gaat vaak een groot deel van IT-tijd en de budgetten op aan het up-to-date houden van bestaande systemen.
Een low-code platform zoals het Power Platform kan hier een oplossing voor bieden en dit door mensen uit de organisatie, met behulp van low-code tools, zelf laagdrempelige maar impactvolle oplossingen te laten maken.
De rol van IT is het zorgen voor een solide platformarchitectuur, rekening houdend met governance best practices. De organisatie gaat zelf op zoek naar oplossingen die toegevoegde waarde kunnen leveren en vullen zelf de bedrijfstechnische kennis en logica van die oplossingen in (d.m.v. Power Automate en/of Power Apps).
De wisselwerking en samenwerking die hierbij ontstaat kan een grote meerwaarde leveren voor een organisatie. En zo kan het medewerkers en IT dichter bij elkaar brengen, met als gevolg het bedrijf te helpen (digitaal) te versnellen.
Hoe start je hiermee?
Ik vertrek in dit blogbericht vanuit een perspectief waarbij IT de trekkersrol zal opnemen. Desalniettemin zien we bij verschillende organisaties dat de vraag ook vanuit de organisatie zelf komt en medewerkers -mogelijks zonder medeweten van IT- aan de slag gegaan zijn met het bouwen van Power Platform-oplossingen.
Nieuwe technologie in een organisatie binnenbrengen is zelden een evidentie. Een goed change en adoptie-traject zal dan ook een centrale rol spelen in je Power Platform-avontuur.
Wandelen
Om te leren wandelen met het Power Platform, moet je op zoek naar de eerste kandidaten (de early adopters) om dit veranderingstraject mee aan te vatten. De juiste mensen selecteren kan je toelaten een paar change en adoptie stappen over te slaan.
Wij denken aan medewerkers die zelf al hun weg naar het Power Platform gevonden hebben. Zij die het gewend zijn om met inefficiënties aan de slag te willen gaan of niet vies zijn van complexere Excel-berekeningen (bestanden).
In ADKAR termen (een change management model) kan je met deze medewerkers de ‘A’ (Awareness) en ‘D’ (Desire) overslaan en rechtstreeks naar de ‘K’ (Knowledge) springen.
Breng deze mensen samen, hetzij in een Teams groep, wekelijkse afspraak,… en voorzie tijd zodat zij een Power Platform training kunnen volgen (intern of extern). Link ze met leuke en nuttige Power Platform bronnen. Kortom, zorg dat ze gefaciliteerd worden in hun kennisopbouw en kennisdeling.
Applicaties of oplossingen die in deze fase ontwikkeld worden, zouden qua scope niet verder mogen gaan dan het eigen team of de persoonlijke productiviteit van de early adopters.
Lopen
Nu de early adopters hun weg naar het Power Platform gevonden hebben en een basisset aan vaardigheden hebben kunnen ontwikkelen, is het tijd om de community verder uit te bouwen en in te zetten op versnelling.
Betrek nieuwe medewerkers in het verhaal door middel van een Power Platform ‘campagne’. Een campagne kan bijvoorbeeld starten met inspiratiesessies waarbij de early adopters hun eigen oplossingen en de impact hiervan tonen aan de rest van de organisatie. Later kunnen deze inspiratiesessies een vast onderdeel worden van bestaande bedrijfsevenementen. Daarnaast kan je een intranetpagina aanmaken of een nieuwsbrief opstellen om nieuwe ontwikkelingen te delen.
Een andere, leuke en interactieve manier om het Power Platform onder de aandacht te brengen is het organiseren van een hackathon. Het is meteen een ideaal evenement om de innovatievelingen binnen een organisatie samen te brengen.
Vervolgens komt het erop neer de nieuwe enthousiastelingen te engageren en mee te nemen in het Power Platform verhaal, net zoals je gedaan hebt met de early adopters. Verbreed je community, bouw verder op de fundamenten uit de eerste fase. Het Power Platform Center of Excellence (CoE) voorziet hier een module die voor de nodige ondersteuning kan zorgen.
Werk in de fase ‘lopen’ aan een goed applicatiebeleid en start met het delen en ontwikkelen van herbruikbare onderdelen om inspanningen maximaal te laten renderen.
Sprinten
In een ideale wereld heb je finaal één of meerdere multidisciplinaire teams waarin IT en organisatie samenwerken om tot robuuste inzetbare oplossingen, verspreid over de gehele organisatie, te komen die maximaal gebruik maken van de mogelijkheden van het Power Platform.
Microsoft noemt dit ‘Fusion Development’. Het idee achter Fusion Development is om medewerkers zonder programmeerervaring, softwareontwikkelaars en IT-beheerders samen te brengen aangevuld met eindgebruikers en andere betrokken medewerkers.
In deze fase (maar mogelijks ook eerder) ontstaat ook de noodzaak om ideeën uit de organisatie te filteren en te prioriteren. Prioritisering doe je, bij voorkeur, op basis van de potentiële waarde die een oplossing voor de organisatie kan bieden en de verwachte inspanning die geleverd zal moeten worden om de oplossing te bouwen en in gebruik te nemen.
Een degelijk proces om dit systematisch mogelijk te maken is hierbij cruciaal. Het Power Platform CoE voorziet modules die hierbij ondersteunend kunnen werken.
Als je de sprintfase goed kan uitvoeren, worden grenzen tussen afdelingen weggenomen en kunnen oplossingen gebouwd worden die, over alle departementen, waarde kunnen leveren en waardoor maximaal (en digitaal) versneld kan worden.
Zien we je aan de startblokken?
Joachim Claes
Business innovation consultant