Laatste update:

Microsoft Teams: wat zijn de nieuwste mogelijkheden?

Microsoft Teams is in korte tijd uitgegroeid tot het samenwerkingsplatform bij uitstek voor beter teamwerk. Met Microsoft Teams worden alle mogelijkheden van Office 365 benut om een hub voor interactief teamwerk te creëren.

Microsoft heeft op 31 mei 2018 een update gegeven van Microsoft Teams. Je kan hieronder de video bekijken die daarover is vrijgegeven, of je kan de samenvatting met de belangrijkste wijzigingen lezen.

Samenvatting van de video:

(De cijfers vóór elke paragraaf geven de plaats aan in de video waar over het onderwerp wordt gesproken.)

  • 0:47 Teams is je hub voor alle teamwerk:
    • Microsoft Teams is DE centrale plaats waar je alles terugvindt om samen te werken: chat, vergaderingen en afspraken, telefoneren (inclusief contactenbeheer), documenten delen en er op samenwerken, je favoriete tools integreren
  • 1:24 In deze update is specifieke aandacht gegaan naar:
    • Je samenwerkingservaring verbreden
    • Het platform kunnen uitbreiden met je eigen apps
    • De telefoneer- en vergadermogelijkheden verbeteren door Skype for Business Online te integreren
  • 1:51 Kernfuncties van Teams:
    • Teams is gebouwd rond een chat-mechanisme met Kanalen (“Channels”: onderwerpen, samenwerkingsgebieden), met verschillende conversaties per Kanaal, en met een plezierige elementen zoals emoji’s en gifs
    • Wanneer je een file deelt in een Kanaal, wordt die automatisch opgeladen naar SharePoint, en blijft hij toegankelijk en editeerbaar rechtstreeks vanuit het Kanaal in Teams
    • Je kan ook rechtstreeks een video-conversatie starten van je chat-hub
    • De meeting-tab toont alle je eigen meetings en die van het team; je kan van hieruit ook een nieuwe meeting organiseren
    • ==> het grootste deel van al je teamwerk kan je van hieruit uitvoeren
  • 3:10 Updates
    • 3:10 Verbreden van de samenwerkingsmogelijkheden
      • Het is nu gemakkelijker om samen te werken met mensen buiten je eigen organisatie (klanten, leveranciers, partners); bovenaan het scherm wordt bij de teamnaam duidelijk weergegeven of dat team externe leden heeft of niet; nieuwe externe medewerkers kunnen worden toegevoegd o.b.v. hun e-mailadres; externen zien enkel het team waartoe ze zijn uitgenodigd; zie hier aka.me/teamsguest voor meer informatie
      • Chatmessages kunnen direct in de ’toast notification’ worden beantwoord
      • Voor IT-admins: zie aka.ms/teamsguest voor de mogelijkheden te beheren die gastmedewerkers te zien krijgen
    • 4:41 Het gebruik van apps in Teams
      • Apps zoals SureveyMonkey, PowerBI en vele andere kunnen worden toegevoegd in aparte tabs van het kanaal
      • Alle apps kan je terugvinden in de nieuwe app store die in Teams is geïntegreerd, en waar je kan zoeken op naam, categorie of type integratie (bots of connectors)
      • Chatbots kunnen @mentioned worden in een conversatie om ze een opdracht te geven (vb.: de Growbot om kudo’s te geven aan een teammedewerker)
      • Je hebt ook een gepersonaliseerde apps-tab met de apps die enkel voor jou interessant zijn (over al je teams heen)
      • Nieuwe manieren om te interageren met een app:
        • Je kan informatie uit een app direct integreren in je conversaties (i.pl.v. eerst een hyperlink te creëren en die in de conversatie te pasten; voorbeeld: verwijzen naar een taak in Visual Studio)
    • 6:45 Nieuwe command box om diverse acties uit te voeren:
      • Voorbeelden:
        • /who commando om een people search uit te voeren, om in de conversaties te zoeken wie bijdragen heeft gehad over een bepaald onderwerp
        • /call om iemand te bellen
        • /goto om rechtstreeks naar een ander Kanaal te springen
    • 7:40 Nieuwe chatfuncties
      • Aangeven hoeveel chatgeschiedenis je wil delen met een nieuw teamlid (‘niets’, ‘x laatste dagen’, of ‘alles’)
      • Nieuwe instellingen op chat-niveau:
        • Een chat op ‘stil’ zetten als je geen notificaties meer wenst
        • Een chat verbergen als je die niet meer wil zien
        • Een chat verlaten als je er niet meer aan wil deelnemen
    • 8:03 Microsoft Teams wordt de kerntechnologie voor communicatie in Office 365
      • Alle functies van Skype for Business Online worden geïntegreerd in Teams: Teams krijgt een volledige telefoon- en vergaderfunctionaliteit
        • Deelnemen aan een Skype-meeting vanuit je Teams agenda in de desktop app
          • Nieuwe opties wanneer je in de meeting komt (Met/zonder video, met/zonder microfoon, welke devices gebruiken)
        • Deelnemen aan een Skype-meeting met je mobiele device, of vanuit je browser (deelnemers hoeven Teams niet geïnstalleerd te hebben)
        • Betere functionaliteit om content te delen tijdens een vergadering: welke files, welke delen van je desktop ook met een smartphone
        • In ontwikkeling: vergaderingen (deels) opnemen zodat medewerkers die niet aanwezig konden zijn, toch nog kunnen zien en horen wat er is gezegd; de opnames worden automatisch opgeslagen in Microsoft Stream incl. automatische transcriptie van wat is gezegd (zodat de vergadering ook in zoekresultaten kan opduiken)
      • Teams kan je enige telefooncentrale zijn voor alle telefoongesprekken door de integratie van PSTN en telefoonlijnen in de Cloud PBX-functie van Teams
        • Vanuit de call-tab in teams heb je toegang tot
          • Je contactpersonen en hun telefoonnummers
          • De gesprekken die je hebt gevoerd
          • Je spraakboodschappen en een transcriptie daarvan
        • Ook complexere call-flows zoals het queueën en transfereren van oproepen zijn beschikbaar
        • (Enkel beschikbaar in landen met een calling plan – zie: aka.ms/TeamsCallingPlans )
    • 12:33 Er is een nieuw Admin-center in ontwikkeling voor een geïntegreerd beheer van Teams en Skype for Business
      • Met nieuwe functies:
        • Teams tot op gebruikersniveau beheren
        • Messaging Policies creëren
      • Ga naar admin.teams.microsoft.com om toegang te krijgen tot het nieuwe admin center

Wil je weten hoe wij jouw werkplaats en personeel productiever kunnen maken? Click hier.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Snelle successen bij NIS2

In deel 1 van deze blogserie bespraken we met Bart Saels, teamlead voor de customer-service-…

NIS2 voor de zorg: wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?

Wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?