De missie van de CIO
Bijna elke CIO is vandaag op zoek naar zijn/haar bijdrage in de organisatie. Hij/zij leest of ondervindt immers meer en meer de volgende opmerkelijke statements:
“elk budget wordt een IT-budget”
“50% van de IT-uitgaven worden niet door de CIO beslist”
“mobiel internet en cloud technologie zijn momenteel de grootste drivers van veranderingen in bedrijven”
Welke rol kan de CIO spelen in de belangrijke veranderingen die op til staan? Uit een enquête bij de Chief Human Resource Officers (CHROs) van grote bedrijven (1) blijkt dat zij verwachten dat er binnen de 5 jaar belangrijke verschuivingen komen in het type jobs in hun organisatie, ten gevolge van het naar elkaar toe groeien van nieuwe technologieën die voorheen afzonderlijke functies hadden: artificial intelligence en machine Learning, robotica, nanotechnologie, 3D printing, genetica en biotechnologie. Binnen de 5 jaar! Dat geeft aan dat er zekere urgentie is om in elke organisatie initiatieven te nemen om voorbereid te zijn.
Hieronder een grafiek die weergeeft in welke mate een technologie een impact zal hebben op de veranderende arbeidsmarkt, en in welk tijdsvenster:
Meer dan een derde van de skill sets die nodig zijn voor de meeste jobs in 2020, worden vandaag nog niet als essentieel beschouwd voor die jobs. In de komende 4 tot 5 jaar zijn er bij gevolg enorme veranderingen te verwachten.
Daar ligt dus een grote uitdaging (maar ook een grote missie,) voor de CIO van vandaag: zijn organisatie erop voorbereiden om die wijzigingen in skills en workforce te kunnen doorvoeren. En aangezien het allemaal om mensen draait, betekent dat dat de CIO de juiste platformen moet aanreiken waarmee medewerkers in de organisatie mee kunnen evolueren, of sterker, de evolutie zelf kunnen doen plaatsvinden.
De roadmap
Business Everywhere
Zoals de grafiek in de eerste paragraaf aangeeft, zijn cloudtechnologie en mobiele toegang tot bedrijfsinformatie de belangrijkste technologische drijvers van de veranderingen, onmiddellijk gevolgd door Big Data. De eerste stap in de roadmap naar Continuous Innovation is dan ook: ervoor zorgen dat die platformen (2) beschikbaar zijn voor de organisatie.
We noemen dit bij Spikes ‘Business Everywhere’, een Value Proposition die erin bestaat dat we CIO’s helpen om van hun huidige on-premise toepassingen en omgevingen, te doen evolueren naar beveiligde hybride platformen die ervoor zorgen dat alle medewerkers op eender welk moment, vanop eender welke plaats en met eender welk toestel toegang kunnen tot bedrijfsgegevens, en kunnen samenwerken met collega’s, klanten en leveranciers, zonder risico op verlies of diefstal van gegevens.
People First
Eens de platformen beschikbaar zijn, bestaat de volgende stap erin om ervoor te zorgen dat alle medewerkers de mogelijkheden van die platformen optimaal benutten om zelf productiever te zijn, efficiënter te zijn in hun samenwerking met anderen, en de mogelijkheid te krijgen om zelf veranderingen door te voeren. Deze Value Proposition heet ‘People First’.
People First maakt het mogelijk dat de medewerkers zelf hun samenwerking kunnen bijsturen i.f.v. de behoeften op dat moment. De dagen van in marmer gebeitelde bedrijfsprocessen zijn immers voorbij. Het wordt minder en minder mogelijk om process flows vooraf vast te leggen, en te verwachten dat ze daarna steeds op dezelfde manier worden gevolgd. De gebruiker moet zelf kunnen ingrijpen in het proces om de klant optimaal te bedienen.
The Sensitive Organization
Zogauw de organisatie aan het werk is gegaan met de nieuwe samenwerkingstools, ontstaat een grote hoeveelheid informatie waaruit op zich weer veel kennis kan worden gehaald: wie communiceert met (en met wie NIET), wat is de toon van die communicatie, de frequentie? Wie communiceert met de klanten? Komen alle leden van een team voldoende aan bod (een kenmerk van goede teamwerking). Etc.
Door deze informatie beschikbaar te maken voor de eindgebruikers, kunnen ze zelf hun gedrag bijsturen op basis van de trends en suggesties die via Machine Learning worden gehaald uit de Big Data die door de samenwerkingsplatformen worden gegenereerd. Deze Value Proposition noemen we ‘The Sensitive Organization’ omdat daarmee mogelijk wordt gemaakt dat elke medewerker de vinger aan de pols houdt voor de zaken die voor hem/haar belangrijk zijn, en daar zelf gepaste actie op kan nemen.
In de 2de helft van 2016 organiseert Spikes een reeks seminaries over de Innovation Roadmap. Meer informatie zal binnen kort beschikbaar zijn op onze website (www.spikes.be) . Je kan je daar ook inschrijven op onze newsletter, om automatisch nieuws te ontvangen over deze reeks seminaries.
(1) The Future of Jobs, Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution, World Economic Forum, January 2016.
(2) Definitie van platform: “Een platform is een set van producten en diensten die groepen van gebruikers, klanten en leveranciers bij elkaar brengt om multi-sided samenwerkingen te vormen” (uit ‘How Google Works’)
Deze blogpost werd geschreven door:
Marc Vanderheyden, Managing Partner van Spikes N.V.
E-mail: marc.vanderheyden@spikes.be of communication@spikes.be
Twitter: @mceev11 of @spikesnv
LinkedIn: http://be.linkedin.com/in/marcvanderheyden/
Website Spikes: http://www.spikes.be