Deze blog bestaat uit een reeks van 4 artikels waarin we aan de hand van voorbeelden en concrete realisaties de voordelen van contextualisatie toelichten. In de vorige blogs stipten we het belang van een goede informatiearchitectuur aan en gingen we dieper in op het aanbieden van geavanceerde filtermogelijkheden. Nu de informatie mooi opgedeeld is in hokjes en we daarmee al sneller doorheen grote blokken informatie kunnen grasduinen stopt de rit uiteraard nog niet.
- Deel 1 – Hoe beginnen?
- Deel 2 – Een uitgebreid menu
- Deel 3 – De persoonlijke touch
- Deel 4 – Een vleugje context
De persoonlijke touch
Vaak weet je echter al welke informatie relevant is voor een gebruiker en vooral ook welke niet. Iedere werknemer zit immers in bepaalde rol en die rol vereist heel specifieke informatie. De profielinformatie integreren in je documentbeheersysteem is dan ook een heel waardevolle volgende stap.
In het Fluvius intranet voorbeeld uit de vorige blog werden zo de standplaats, rol, statuut, dienst en domein opgenomen als persoonlijke profieleigenschappen die gebruikt worden om de juiste informatie aan te bieden. Zo krijgen Fluvius werknemers niet alleen de juiste verkeersinformatie op basis van hun standplaats, maar ook de meest recente informatie over het domein waarin ze actief zijn, de arbeidsvoorwaarden die passen bij hun statuut of opleidingsvoorstellen specifiek gericht op de rol die ze vervullen binnen de organisatie.
Bij personalisatie is daarom niet alleen het aanbrengen van structuur in de informatie belangrijk, maar net zo goed het aanbrengen van structuur in de profielen van gebruikers. Pas als beide op elkaar afgestemd zijn, kan je op een automatische manier gepersonaliseerde informatie aanbieden.
Kan technologie hier ook niet een handje toesteken? Uiteraard! Binnen je digitale werkomgeving is er immers al heel veel data beschikbaar die jouw profiel ‘verraden’. Bezoek je op het intranet vooral de nieuwsberichten over wegenwerken in de buurt van jouw werklocatie of heb je vooral interesse in hernieuwbare energie, dan is het niet zo moeilijk om dat af te leiden en je profiel automatisch op te bouwen.
In tegenstelling tot de ‘statische’ personalisatie op basis van bijvoorbeeld je rol, zie je hier eerder ‘dynamische’ personalisatie. Suggesties die zich aanpassen aan je gedrag.
Onze geliefde online webwinkels kennen dit trucje als geen ander! Denk maar aan de persoonlijke ‘aanbevelingen’ die je voorgeschoteld krijgt. U kocht net een pizza, nou bekijk dan deze wijnpromoties eens.
Spikes realiseerde ook enkele gepersonaliseerde kennisplatformen met ‘dynamische’ aanbevelingen. Naast het aanbieden van relevante opleidingen in functie van je profiel geven deze kennisplatformen ook automatisch gegenereerde en gepersonaliseerde aanbevelingen met als doel je kennis verder te verbreden op basis van feedback en het gedrag van andere, gelijkaardige profielen.
Personalisatie beperkt de informatiestroom verder tot de essentiële, relevante informatie voor jou als persoon. In de volgende blog duiken we nog een laatste stap dieper en voegen we nog een extra dimensie toe: context.
Ben Van Mol
Solution Architect
Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden om kennis te organiseren binnen jouw organisatie? Mis dan zeker het webinar over geautomatiseerd kennisbeer niet op 20 oktober en registreer nog snel.
Meer informatie en inschrijven kan via onderstaande gele knop.