Laatste update:

Maak je Teams Meetings meer fun

Video meetings kunnen erg vermoeiend zijn. Lees hier wat jij kan doen om jouw meetings fun te maken en collega’s met goesting van thuis te laten werken.

Met de recentste maatregelen van de overheid zijn we weer allemaal van thuis aan het werken. Het is natuurlijk positief dat we met tools als Microsoft Teams, SharePoint, Outlook, enzovoort thuis aan de slag kunnen blijven. Maar al die (video-) meetings kunnen ook erg vermoeiend zijn! En het grote gemis blijft toch het zien van je collega’s, informele gesprekjes aan de koffiemachine of afterworks en teambuilding activiteiten. Veel bedrijven proberen hier creatieve oplossingen voor te vinden. Wij, bij Spikes ook! 

Een eerste initiatief was om een wekelijkse Spikes update te geven. Iedere maandag om 16:30 organiseert het management een korte update over de stand van zaken, nieuwe Corona regels op de werkvloer en geeft HR wat info over bijvoorbeeld nieuwe medewerkers. Om deze meeting niet al te officieel te maken zijn er enkele leuke twists toegevoegd! 

Ten eerste is er een wachtmuziekje voor de officiële meeting begint. Dit kan je erg makkelijk door ‘Include system audio’ aan te duiden wanneer je je schermt deelt! Spikees mogen via de meeting chat voorstellen doen, met behulp van de emoticons kunnen we dan op elkaars voorstellen stemmen. Daarnaast wordt er tijdens de meeting ook gebruikt gemaakt van de Raise hand functie om wat interactie aan te gaan. Tenslotte, om er ook een informele toets aan te geven komt er regelmatig een Spikee aan het woord. Bijvoorbeeld om iets te vertellen over de Corona-maatregelen bij een klant waar die op dat moment een project bij uitvoert. Erg interessant om al deze verhalen te horen!

Daarnaast kunnen wij 2x per week deelnemen aan de Afternoon Tea(ms). Tijdens deze 15-30 minuten kan iedereen die even wil ontspannen, inbellen om een leuke, informele babbel te hebben met andere collega’s die op dat moment een pauze nemen. De regel is: je mag over alles praten, behalve over het werk! Er is enkel ruimte voor gesprekjes die je anders aan het koffiemachine of waterkraantje zou hebben. Een hele fijne manier om die informele gesprekjes en persoonlijk contact met collega’s toch te blijven houden!

Op vlak van afterwork activiteiten hebben we ook niet stilgezeten! Onze hapiness officer, Michelle organiseerde al enkele keren een Huiskamerquiz die onze Spikees van thuis konden volgen al dan niet samen met familieleden of huisgenoten. Een erg handige tool die we gebruikten om dit praktisch in goede banen te leiden is Kahoot!. Zij deelt dan het scherm in een Teams meeting, wij kunnen thuis met de app van Kahoot! meespelen, en ondertussen gezellig babbelen in de meeting. Wil je een video of audio ronde in je quiz? Vergeet dan niet ‘Include system audio’ aan te duiden als je je scherm deelt. Werkt perfect! Wens je dit liever te organiseren met Office 365 tools kijk dan zeker eens naar Forms. Via de Forms app in Teams is het heel gemakkelijk om vragen op te stellen en de resultaten te verbergen tot iedereen heeft geantwoord. Gegarandeerd quiz-plezier!

In normale omstandigheden organiseert Spikes ieder trimester een avond met business en plezier op locatie. Echter stak de Corona crisis daar dit jaar al verschillende stokjes voor. Samenkomen met alle Spikees is niet vanzelfsprekend. Gelukkig werd een creatieve oplossing gevonden: het online Spikes 1 Team event. De avond startte met enkele presentaties van het management met een terugblik en vooruitblik op de activiteiten. Daarna was er tijd voor fun. Op voorhand ontvingen de Spikees thuis een pakket met 3 biertjes en hapjes van Hopviseur. Hiervan konden ze genieten tijdens de presentatie en nadien gaf ik wat extra uitleg bij de biertjes. Een online bierproef eigenlijk! Het was een erg fijne avond waarin we op een fijne manier weer contact konden maken met elkaar. Al hopen we dat dat snel weer in persoon kan.

Sara Immegeers

Sara Immegeers

Business Innovation Consultant

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Snelle successen bij NIS2

In deel 1 van deze blogserie bespraken we met Bart Saels, teamlead voor de customer-service-…

NIS2 voor de zorg: wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?

Wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?