Laatste update:

Het Spikes 'gevoel' in tijden van Corona

Sinds een dikke 3,5 jaar, werk ik als Happiness Officer bij Spikes. Een job die me nog steeds heel veel voldoening geeft dankzij mijn collega’s, de vrijheid, interessante en innovatieve omgeving en open werkcultuur. Dit lijken allemaal zaken die elke HR medewerker zou zeggen om hun bedrijf te promoten, toch kan ik uit ervaring zeggen dat Spikes deze eigenschappen ‘echt’ leeft.

Hoe proberen we vanuit HR met heel Spikes deze eigenschappen tijdens de corona-periode echt te be-leven?

1. Ten eerste is een belangrijke pijler ‘Communicatie’. Deze communicatie gebeurt nu grotendeels vanuit Microsoft Teams.

Sinds de eerste lockdown organiseren wij bij Spikes de virtuele ‘Afternoon Tea(m)s, 2 keer per week en gedurende 15 minuten. Deze gesprekken hebben als doel om de babbeltjes aan de koffiemachine te vervangen. Om vanuit HR deze momenten te stimuleren, boekten we voor alle Spikees, 2 keer een vast kwartier in de agenda’s. Iedereen wordt uitgenodigd en is welkom, maar niet verplicht. We houden deze leuke intermezzo’s al bijna een jaar vol en telkens is er een wisselend gezelschap aanwezig.

Daarnaast hebben we er een etiquette van gemaakt om tijdens elke overleg onze webcam op te zetten. Dit geeft een heel andere dynamiek aan gesprekken door lichaamstaal. Begin vorig jaar was dit nog even onwennig, maar ondertussen voelt het zelfs raar als iemand zijn webcam niet gebruikt.

Om iedereen betrokken te houden bij het reilen en zeilen van Spikes, organiseren wij ook elke week een Teams Update. Deze update kan je vergelijken met een Spikes journaal. Hier komen zaken aan bod zoals; nieuwe klanten, nieuwe projecten, nieuwe Spikees, events, … Deze updates nemen we op via Microsoft Stream, zodat alle Spikees deze kunnen terug bekijken en op de hoogte blijven van de ‘nieuwtjes’ binnen Spikes.

Naast de Teams Update is er ook de Montlhy 1 Team. Tijdens dit moment geeft onze CEO Marc Dries een samenvatting rond strategie, cijfers, nieuwe klanten, … .

2. Als tweede pijler proberen we de betrokkenheid hoog te houden door verschillende events te organiseren. Zo deden we enkele maanden geleden de Spikes BOOTcamp. Tijdens dit online namiddag- event kwamen alle Spikees samen met de collega’s van Oquila. Het programma was zeer afwisselend. Een strategische update werd gevolgd door een leuke Spikesquiz. Tussendoor werden er sportieve work-outs van telkens 5 minuten voorzien door collega en WomenUpcoach Liesbeth. Tot slot hielden we een brainstormsessie met verschillende break-out rooms via Teams. Na een korte recap van deze sessie konden we starten met ons online café. Hiervoor stuurden we alle Spikees een Aprés ski pakketje op met lekkere drankjes en werd er dito muziek voorzien. Het was niet hetzelfde als de legendarische short-ski’s, maar toch, de herrinneringen kwamen weer boven.

Eerder in 2020 deden we een leuk event met een biertasting. Alle Spikees kregen 3 biertjes opgestuurd met degustatiekaarten. Collega en Hopviseur Sara gaf meer informatie en achtergrond over het proeven en de biertjes.

Tussen de ‘formelere events’ door organisaren we ook quizzen via Kahoot of de Timesheets & Borrel (om het aangename aan het ‘minder’ aangename te koppelen). Andere initiatieven zijn de tekenwedstrijden voor de Spikes kinderen, verschillende challenges die we delen via Yammer, buiten sporten of wandelen, …

3. Als derde pijler sturen we vanuit Spikes ook regelmatig ‘attenties’ op uit blijk van waardering en steun tijdens deze moeilijke periode. Zo deden we dit eerder met een paaspakketje, kerst-aperomand, sinterklaaspakket en nu als laatste ons paascadeau, een Spikes Dopper.

Tot slot kan ik zeker als tip meegeven om open te staan voor de ideeën van je werknemers. Zo heeft Spikes ondertussen zijn eigen muziekband en gaan we binnenkort een grote fietstoer doen in Limburg met de collega’s.

To be continued…

Michelle Fimmers

Michelle Fimmers

Happiness Officer

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde thema's

Gerelateerde content

Hoe voldoen aan GDPR anno 2023? 5 tips voor bedrijven

Het is 2023 en de General Data Protection Regulation (GDPR), oftewel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG),…

Je medewerkers zelf hun werkplek laten organiseren? Hoe dan?

Onder het moto 'Empower your workforce' is het heel belangrijk dat iedereen zich goed voelt bij […]