“Tijdens een traject van twee maanden heeft Spikes ons heel goed klaargestoomd voor de vervolgstappen die wij zelf wilden nemen,” vertelt Yoni Nijs. Als medeoprichter en CTO van Zero Friction leidt hij het gehele productteam. “Spikes heeft het design, het voorwerk en een proof of concept verzorgd. Daardoor konden wij de oplossing gemakkelijk bouwen en uitrollen.”
Hét voordeel? De co-creatie die vanaf het begin centraal stond: “Samen werkten we naar een bepaalde datamodel met deadline toe. Daarbij nam Spikes zaken als analyse en design op zich, terwijl wij gaandeweg in het traject — na een leerperiode — zelf met de implementatie aan de slag gingen. Als we ergens tegenaan liepen, vroegen we of Spikes voor dat specifieke probleem een proof of concept kon schrijven. Dat deden ze zeer efficiënt. Daardoor hoefden wij geen tijd te steken in onderzoek en theorie. Wij konden ons volledig focussen op onze uitvoerende taken!”
“We vervingen de ‘voordeur’ van het portaal zonder klanten de toegang te ontzeggen”
De grote klant die de SSO-eis stelde, triggerde concrete stappen. Maar Zero Friction was sowieso al van plan om deze te nemen. Yoni: “Bij onze oprichting hadden we voor de authenticatie van onze gebruikers een bepaald pakket uitgekozen. Gegevens werden bij ons bewaard en beveiligd. Er was geen koppeling tussen het pakket en onze Microsoft-accounts. Anderhalf jaar geleden ging het pakket van open source naar commercieel. Daarnaast wees ons ISO risk assessment uit dat we SSO en multifactorauthenticatie effectief moesten gaan ondersteunen. We wilden daar dus al een tijdje werk van maken. De eis van de klant was de doorslaggevende factor.”
Er was een flexibele architectuur nodig waarmee Zero Friction het portaal op een moderne manier aan klanten beschikbaar zou kunnen stellen. Na verschillende architecturen te hebben bekeken, kwamen Zero Friction en Spikes tot de conclusie dat Azure AD B2C — onderdeel van Microsoft Entra — dé oplossing was. Maar daarmee was Zero Friction er nog niet: “In feite wilden we de voordeur van het systeem vervangen. Dat kun je echter niet zomaar doen, want er gaan continu mensen door die deur. Het is belangrijk dat zij toegang blijven hebben. Daarom hebben we met de begeleiding van Spikes eerst gezorgd dat er twee deuren naast elkaar bestaan. Op 1 juli 2023 gaan we de ene deur sluiten, zodat alleen de nieuwe deur nog openstaat. Dat zorgt voor een soepele overgang.”
“Spikes heeft ons effectief geholpen met een agile aanpak die paste bij onze noden”
Dat Spikes heel goed naar de noden van klanten luistert, is bij Yoni niet onopgemerkt gebleven: “Aanvankelijk vroegen wij ons af of Spikes een project als dit wel zou doen. Zij verzorgen vaak end-to-end-implementaties, maar wij wilden enkel het stuk voorstudie en kennisdeling uitbesteden. Het was belangrijk dat we daarna zelf verder zouden kunnen. Spikes heeft de aanpak daar volledig op aangepast. Het proces was heel agile en paste bij onze noden. We kregen een solution architect die echt met ons meedraaide. Daardoor was het traject heel toegankelijk voor ons als start-up, zowel inhoudelijk als financieel. Spikes heeft ons dus effectief geholpen!”
Hoe de kennisdeling in de praktijk verliep? “We zijn enkele keren naar het kantoor in Antwerpen gegaan voor livesessies. Ook volgden we diverse digitale sessies. We startten met het gezamenlijk leggen van de fundering: wie zijn de klanten en wat zijn de requirements? Vervolgens ging Spikes aan de slag met een eerste voorstel voor de architectuur. Daar hebben we ons samen over gebogen. Alles kwam op tafel: sterke punten én verbeterpunten. Op basis daarvan heeft Spikes het voorstel aangepast, waardoor we een helder ‘high-level-plaatje’ hadden. Toen was het tijd om de architectuur uit te werken. We bekeken waar we naartoe gingen, hoe we alles moesten configureren en hoe we bepaalde acties konden automatiseren. Kortom, het traject werd opgestart. En door de gedegen voorbereiding met Spikes liep dat heel gemoedelijk en soepel.”
“Spikes is toegankelijk en behandelt klanten niet als een nummer”
De kennisoverdracht verliep zeer gestructureerd. “We hebben gevraagd om documentatie, zodat ons team precies zou begrijpen hoe alles in elkaar steekt,” vertelt Yoni. En aan dat verzoek heeft Spikes gehoor gegeven: “Alles wat manueel moest gebeuren, heeft Spikes gedocumenteerd — evenals de reden achter elke beslissing. Daardoor hebben we héél goed aan het team kunnen uitleggen hoe de zaken werken. De technische kennis zit nu dus in ons eigen team!”
Op dit vlak kan Zero Friction zelfstandig verder. Maar ondertussen is het ambitieuze bedrijf alweer bezig met de volgende stap: het datalandschap uittekenen met OQuila, een partner van Spikes. “We willen waarde gaan creëren met de data van onze gebruikers vóór onze gebruikers. Ons doel is om hen te empoweren om zelf inzichten in hun data te creëren. Ook op dit gebied geldt: we weten precies wát we willen aanbieden, maar we hebben niet de tijd om alle mogelijke technologieën zelf te onderzoeken. Voor het ‘hoe’ kunnen we OQuila inschakelen, waarmee we via Spikes in contact zijn gekomen. De officiële handtekeningen moeten we nog zetten, maar ik verwacht dat we binnenkort eenzelfde soort traject gaan doorlopen.”
Zou Yoni Spikes aanbevelen aan andere bedrijven? “Zeker en vast. Spikes verzorgt maatwerktrajecten. Vaak zijn deze veelomvattend, maar — zoals onze case aantoont — dat hóeft niet per se. En als organisatie blijft Spikes kleinschalig, waardoor het echt toegankelijk is. Spikes is geen fabriek waar je als klant een nummer bent. Dat vind ik zeer positief!”
“Spikes is een ervaren samenwerkingspartner die ons uitstekend heeft geholpen met het opzetten van een architectuur én het overdragen van essentiële kennis. Dat heeft ons heel veel tijd bespaard. Daardoor konden wij inzetten op andere belangrijke aspecten!”
Waarom koos Zero Friction voor Spikes?
- Tijdbesparing en meer efficiëntie: analyse, onderzoek, design en POC verzorgd door Spikes.
- Co-creatie: samen toewerken naar het gewenste resultaat middels een agile aanpak.
- Kennisdeling: uitstekende training van het interne team (middels sessies en documentatie) dat daardoor zelfstandig verder kon.
- Ervaren, oplossingsgerichte samenwerkingspartner: flexibele architectuur opgezet én gezorgd dat klanten toegang bleven hebben tot het portaal.
- Toegankelijkheid en persoonlijke aanpak.