Laatste update:

Spikes Hackathon: Personal Assistance

19 april organiseerde Spikes een interne hackathon voor de business unit Technical Innovation! Een initiatief om kennis van Spikees samen te brengen.

Voorbereiding

Op de voorafgaande teammeetings werd gekozen om deze Hackathon in het thema van Personal Assistance te doen. Op 27 maart brainstormden we er met z’n allen op los en kwamen we tot een duidelijke use case die we wilden realiseren: het Spikes sales proces automatiseren met een Outlook add-in die een offerteaanvraag (RFP) herkent en het proces in gang zet.

Wat wilden we realiseren?

Samen besloten we een Outlook add-in te maken gekoppeld aan Dynamics CRM. Deze add-in herkent bij binnenkomende mails, op basis van belangrijke keywords, of het al dan niet om een offerteaanvraag gaat. Is het een RFP? Dan wordt automatisch een nieuwe lead aangemaakt in CRM.

Deze lead kan je vervolgens kwalificeren aan de hand van gegevens uit de RFP, over de vragende partij, eerdere of gelijkaardige projecten, enzovoort. Op basis van data enrichment zijn er heel veel opties! In 1 oogopslag op het dashboard beslis je zo of een lead al dan niet een opportunity wordt.

Is het een opportunity dan wordt er een intern team samengesteld dat de offerteaanvraag zal beantwoorden. Dit team heeft natuurlijk een online werkomgeving nodig, een perfecte case voor SharePoint, en bij verlenging Microsoft Teams. Bij het kwalificeren wordt dan ook automatisch een team aangemaakt.

Belangrijk in het sales proces is dat iedereen op tijd zijn onderdeel kan afwerken en het geheel gevalideerd kan worden. Om zeker niets uit het oog te verliezen worden er ook automatisch taken aangemaakt voor het team met deadline. Zo kan je makkelijk opvolgen of je binnen te tijd blijft.

De hackathon

De dag van de Hackathon zelf ging iedereen meteen aan de slag. Zowel de developers als de business consultants hebben geen moment stilgezeten (tenzij om misschien eens snel een paaseitje te snoepen). Scrum masters Ben en Yves hebben al het werk in goede banen geleid. Er was duidelijke communicatie tussen verschillende groepjes die onderling aan een apart deel van de oplossing bouwden. En zo konden we op het einde van de dag elkaar verbazen: daar was onze werkende oplossing!

Wat hebben we geleerd?

  • Natuurlijk heel veel nieuwe technologieën: Azure Event Grid, Azure Functions, Dynamics CRM, Logic Apps, Microsoft Flow, PowerApps, PowerBI,…
  • Iedere Spikee heeft een andere expertise, kennis en vaardigheden waar zij goed in zijn, we kunnen nog veel van elkaar opsteken
  • Sticky’s zijn fun

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde thema's

HR

Gerelateerde content

Over mijn studentenjob bij Spikes…

“Mensen met goesting doen samenwerken” zo luidt de missie van Spikes. En deze wordt ook in […]

Spass im Schrofenblick Spikes Shortski

Afgelopen week stonden menig Spikees weer klaar om gepakt en gezakt naar winterse oorden te trekken […]