Laatste update:

Zorgbedrijf Antwerpen: Van een solide basis tot innovatie mét impact

Dimitri De Rooze (Zorgbedrijf Antwerpen) licht toe hoe Spikes hen begeleidt bij hun digitale transformatie en bij de inzet van innovatie om patiënt- en medewerkerservaringen te verbeteren.

Zorgbedrijf Antwerpen is een ‘allesoplosser’. Op alle zorgmomenten in het leven staat het bedrijf klaar voor zijn klanten. Dagelijks zetten circa 4.000 medewerkers zich in om zorg, comfort, plezier en een gerust gevoel te bieden aan meer dan 25.000 klanten. 

“Wat oorspronkelijk een meerjarenplan was, hebben we met de hulp van Spikes in twee tot drie maanden gerealiseerd.” – Dimitri De Rooze, Directeur Data & Digitale transformatie

Van een solide basis tot innovatie mét impact

Zorgbedrijf Antwerpen heeft samen met Spikes de transitie naar de cloud gemaakt. Het opzetten van een veilige cloudomgeving was daarbij de prioriteit. 

De Microsoft Azure-omgeving zorgt er nu voor dat Zorgbedrijf Antwerpen vlot en flexibel kan schakelen. Dimitri de Rooze, directeur data en digitale transformatie: “Willen we de performantie verbeteren, dan kunnen we zó opschalen en bijsturen. Dat vergt bij wijze van spreken alleen een druk op de knop.”

De deuren naar verdere innovaties zijn hiermee geopend. Zorgbedrijf Antwerpen kan bijvoorbeeld snel inspelen op veranderingen en nieuwe technologieën, zoals AI, efficiënt integreren. Hierdoor is het mogelijk om bedrijfsprocessen continu te verbeteren en de digitale transformatie te versnellen.

Deze aanpak reflecteert de twee kernprincipes van Spikes. “Het eerste principe, ‘Migrate-to-Innovate’, draait om het creëren en borgen van een solide basis,” legt Marc Dries, CEO van Spikes, uit. “Het tweede principe, ‘Innovate-to-Accelerate’, richt zich op het benutten van het maximale potentieel van de cloudomgeving van Microsoft. Zo stellen we klanten in staat om de nieuwste technieken optimaal te gebruiken, zodat zij hun bedrijfsprocessen écht kunnen verbeteren.”

Never waste a good crisis

“Wanneer een alarm afgaat, krijgen wij direct een telefoontje”

Tijdens de opzet van de veilige cloud omgeving werd Stad Antwerpen, en ook Zorgbedrijf Antwerpen, getroffen door een cyberaanval. Toen Dimitri om vier uur ’s ochtends gebeld werd over de cyberaanval, ondernamen ze direct twee acties. “We zetten een crisis room op om de situatie te bekijken én contacteerden Spikes om te vragen of zij konden helpen,” vertelt Dimitri. Vanaf dat moment werkten de twee partijen intensief samen. De frequente updates en calls zorgden snel voor een zekere mate van controle: “Ondanks de initiële onzekerheden hadden we het rond 10 uur ’s ochtends voor elkaar dat al onze 4.000 medewerkers wisten wat zij moesten doen, zodat het bedrijf operationeel kon blijven.”

De samenwerking met Spikes speelde een cruciale rol in het herstel. Samen zorgden de twee bedrijven ervoor dat belangrijke systemen opnieuw werden opgebouwd en beveiligd. Dimitri: “Stap voor stap werden op enkele weken tijd de meeste applicaties opnieuw opgebouwd zodat onze medewerkers terug digitaal konden gaan.”

De hack heeft het transformatieproces aanzienlijk versneld. Wat oorspronkelijk een meerjarenplan was, werd met de hulp van Spikes in twee tot drie maanden gerealiseerd.

“Het moto dat wij altijd aanhalen luidt: ‘Never waste a good crisis.’ Samen met Spikes hebben we een goede basis kunnen leggen: alles staat veilig in de cloud en is goed met elkaar verbonden. Daardoor kunnen we nu verder bouwen, bijvoorbeeld in het kader van de NIS2-richtlijn die binnenkort van kracht gaat.” stelt Dimitri.

Zorgbedrijf Antwerpen maakt nu gebruik van proactieve monitoring via  Microsoft Sentinel. “Wanneer een alarm afgaat, krijgen wij direct een telefoontje, zodat we weten dat er sprake is van een probleem,” zegt Dimitri. “Daardoor kunnen we meteen ingrijpen.”

Daarnaast heeft Zorgbedrijf Antwerpen 4.000 Android-toestellen in gebruik, die via endpoint management en Microsoft Intune worden beheerd. Dat is een noodzaak, want de smartphones zijn voor de medewerkers essentieel. “Veel van hen werken in de thuiszorg of als poetshulp,” zegt Dimitri. “Zij hebben niet per se een laptop nodig, maar wel een smartphone. Dankzij de samenwerking met Spikes zijn de smartphones goed geïntegreerd én beveiligd.”

Applicaties en Inzichten, gedreven door een Data Lakehouse 

 “Samen met Spikes hebben we ruim 20 Power Apps (Microsoft Power Platform) ontwikkeld. Deze maken het onze medewerkers makkelijk om op een zeer intuïtieve manier meldingen te doen of snel de juiste informatie door te geven.”

Alle applicaties zijn volledig geïntegreerd en werken naadloos op smartphones. “De data die via deze apps wordt verzameld, wordt doorgestuurd naar de juiste mensen,” legt Dimitri uit. “Er is een sterke rechtenstructuur opgezet, die gekoppeld is aan Active Directory, inclusief MFA. Daardoor verloopt alles efficiënt én veilig.”

Marc voegt toe: “Naast deze applicaties hebben we ook een mobile-first-intranet opgezet. Dit verbetert de toegankelijkheid en het gebruiksgemak voor medewerkers nóg meer.”

Daarnaast heeft Zorgbedrijf Antwerpen gekozen voor een Lakehouse-oplossing om de rapportering te moderniseren. “Voorheen was onze rapportering gebaseerd op relatief oude technologie,” vertelt Dimitri. “Met de nieuwe Lakehouse-oplossing (Microsoft Fabric) hebben we deze vervangen en alles in een modern jasje gestoken. Hierdoor zijn we in staat om meer data beschikbaar te stellen via selfservice, zodat medewerkers zelf relevante rapporten kunnen opstellen.” Kortom, een aanpak die medewerkers meer flexibiliteit en autonomie in hun werk biedt.

Lagere administratieve lasten voor zorgpersoneel dankzij AI

“Omdat onze visies ook op dit vlak echt overeenkomen, hebben we besloten om samen in dit project te investeren”

82Care is een innovatieve applicatie die Zorgbedrijf Antwerpen en Spikes in samenwerking ontwikkelen. “Ik was al een tijdje aan het onderzoeken hoe AI ons kan helpen in de zorg,” vertelt Dimitri. “Vanuit die optiek zijn we met Spikes gaan brainstormen en zo is het idee voor de applicatie ‘82Care’ ontstaan.”

De applicatie wordt ontworpen om gebruik te maken van speech-to-text-technologie. Hiermee kan je gesproken gegevens automatisch vastleggen en gestructureerd opslaan in CRM-dossiers. Dimitri: “Daardoor hoeft een medewerker niet meer handmatig verslagen te typen na een gesprek. De data wordt direct op overzichtelijke wijze opgeslagen in het systeem. Wanneer een klant belt naar het contactcenter, kunnen medewerkers direct een samenvatting van gestructureerde data zien.”

Momenteel bevindt 82Care zich nog in de conceptfase, maar het doel is duidelijk: de zorg efficiënter maken en de administratieve last verminderen door Microsoft Azure AI-oplossingen te integreren. “Wij willen dat zorgverleners meer tijd kunnen besteden aan persoonlijke interacties met bewoners, zonder dat er een toestel tussen hen in staat,” zegt Dimitri. “Dit leidt tot een geheel andere klantbeleving en daar willen wij op inzetten.“

Samenwerking met Spikes

“Spikes heeft zeer capabele mensen in huis en hanteert een pragmatische aanpak”

De samenwerking tussen de twee bedrijven is gebaseerd op gedeelde waarden en een wederzijdse ondernemersgeest. “Er zijn verschillende redenen waarom wij blijven kiezen voor Spikes,” zegt Dimitri. “Ten eerste is er een goede match tussen Zorgbedrijf Antwerpen en Spikes in termen van waarden, visie en missie. Daarnaast waardeer ik hun technische competentie enorm. Spikes heeft zeer capabele mensen in huis en hanteert een pragmatische aanpak die goed aansluit bij onze manier van werken.”

Maar er zijn nog meer aspecten die Dimitri erg op prijs stelt: “Spikes hanteert een no-nonsense aanpak en is sterk gericht op samenwerking. Wat Spikes niet zal zeggen, is: ‘Zó moet het.’ Zij werken samen met ons aan het bereiken van onze doelen — op een gezonde, pragmatische manier. Wat ik ook waardeer, is dat Spikes de dialoog durft aan te gaan en ons uitdaagt. En wij kunnen hen ook uitdagen. Dat is de kracht van hun aanpak: we versterken elkaar en kunnen daardoor samen oplossingen realiseren.”

Tot slot prijst Dimitri het feit dat beide partijen zich op hun corebusiness kunnen focussen: “Wij hoeven zelf geen gigantische IT-afdeling te hebben die allerlei technologieën ontwikkelt. Spikes ontzorgt ons op dit gebied. Omdat we allebei doen waar we goed in zijn, is hier sprake van een samenwerking waarin we elkaar versterken. Zo ontstaat er synergie.”

Zou Dimitri Spikes aanbevelen? “Spikes bezit specifieke expertise binnen het Microsoft-segment. Daar blinken zij dusdanig in uit dat ik een samenwerking met hen op dat gebied absoluut aanraad!”

Interesse in hoe Spikes ook jouw organisatie van verschillende diensten kan voorzien als IT-partner? Vul hieronder het formulier in en wij nemen contact met je op!

logo_zba

Profiel

Zorgbedrijf Antwerpen is een ‘allesoplosser’. Op alle zorgmomenten in het leven staat het bedrijf klaar voor zijn klanten. Dagelijks zetten circa 4.000 medewerkers zich in om zorg, comfort, plezier en een gerust gevoel te bieden aan meer dan 25.000 klanten. Op maat — in alle districten van Antwerpen. Poets- en huishoudhulp, thuisverpleging, een personenalarm, vervoer: Zorgbedrijf Antwerpen verzorgt het allemaal.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Video: “Leveranciers waar je mee samenwerkt, moeten van ongeveer dezelfde taille zijn. En Spikes past ons perfect!”

Van Havermaet is een multidisciplinair advieskantoor dat business consulting verzorgt in de breedste zin van…

Celis & Liesse: zonder zorgen een krachtig, gedigitaliseerd notariaat

“Onder notariskantoren behoren wij nu tot de toppers qua digitalisering”