De ROI, return on investment, de waarde van de investering die men doet in opleidingen, is achteraf vaak zeer laag. Hoe komt dit? Tal van redenen, hier som ik er een paar op:
- Kennis die wordt opgedaan, wordt niet altijd toegepast – en creëert dus niet veel toegevoegde waarde.
- Medewerkers volgen opleidingen uit interesse, of om hun eigen takenpakket beter te kunnen uitvoeren, maar er wordt niet verder gekeken dan hun eigen functie.
- Opleidingsbudgetten worden voorzien, maar niet effectief gespendeerd. Omdat er te veel focus is op het budget en te weinig op de toegevoegde waarde van een “leeractiviteit”.
- Opleidingen worden gevolgd, maar er wordt weinig gevolg aan gegeven of follow -up voorzien. Hierdoor gaat het leereffect verloren. De medewerker komt terug, is 2 weken enthousiast en daarna ebt de opgedane kennis of vaardigheid al weg.
- Het leren tijdens het werk wordt niet gezien en daardoor te weinig geactiveerd.
Maar ook omgekeerd: kiezen wij als organisatie om ons verder te ontwikkelen in de domeinen waarin we willen excelleren naar onze klanten toe, in onze producten en services?
Hier enkele tips:
- Zorg voor WIN–WIN: wat hebben we nodig in de organisatie en waar liggen de interesses van onze medewerkers.
- Vertrek vanuit je visie en je doelen. Zo maak je de WAAROM zeer helder.
- Gooi je jaarplan in de vuilbak. Kies voor een duidelijk focus en werk in waves van 3 maanden of 6 maanden, zodat je actiever kan inspelen op de noden van je bedrijf en je medewerkers. Je leerplan wordt op die manier ook een lerend instrument: je plant, evalueert en bijstuurt.
Bij Spikes, zochten we naar een duidelijker kader voor Leren en Ontwikkelen en zetten daar in stappen, samen. De wereld verandert vandaag zo snel. We hebben zo veel uitdagingen en mogelijkheden, dat het niet evident is om bijvoorbeeld een jaaractieplan te maken rond leren en ontwikkelen.
Daarom hebben we vorig jaar beslist om de ontwikkeling van onze medewerkers veel meer te richten naar waar wij als organisatie willen in excelleren. Hoe kunnen we er voor zorgen dat onze mensen nog slimmer worden, juist in functie van ons aanbod naar de markt toe?
Bovendien zijn we ook Microsoft Gold Partner en bracht het bestendigen van ons partnership ook enorme uitdagingen met zich mee op vlak van het behalen van certificaties.
In combi met een corona-jaar, waar onze business op volle toeren draaide was dit niet evident.
De afgelopen periode trokken we de kaart van de “technische skilling” en ondertussen zijn reeds …..% van onze Spikees gecertifieerd in Microsoft Fundamentals of als expert. Aangezien leren een gedeelde inspanning is, voorziet Spikes studietijd, maar verwachten we ook dat onze medewerkers zelf tijd investeren. Deze inspanningen gaan hand in hand, al merken we ook dat sommige Spikees vrijwillig tijd spenderen en ook extra certificaties halen. Dat kunnen we als organisatie alleen maar toejuichen.
De planning van de technische skilling verloopt dus in waves, die we nauwgezet opvolgen. We communiceren ook intern naar al onze Spikees tijdens de wekelijkse Teams update over de vooruitgang van het Skilling plan. Zo blijft iedereen ook scherp en gemotiveerd om zijn persoonlijke acties te behalen.
Wil jij bij Spikes het verschil maken? Uitdagingen aangaan en jezelf ook blijven ontwikkelen? Elke dag mensen met goesting slimmer doen samenwerken? Bekijk dan nu onze vacatures.
Inge Dom
Chief HR Officer