• Home
  • Inspiratie
  • Alles onder één dak met Teams voor de sociale dienst van een ziekenhuis
Laatste update:

Teams voor de sociale dienst in het ziekenhuis

Met Microsoft Teams heeft de sociale dienst alles onder één dak om efficiënt de zorgcoördinatie- en organisatie van de patiënt op te nemen.

De gemiddelde ligduur in het ziekenhuis bedraagt 5 dagen. In deze 5 dagen gaat de sociale dienst aan de slag om de zorgcoördinatie en -organisatie voor de patiënt in orde te brengen. Hier komen tal van taken bij kijken zoals juridisch-, financieel-administratief werk en het voorzien van materiële hulpverlening, maar ook het ontslag dient voorbereid te worden.

Het spreekt voor zich dat het niet evident is om – ondanks de snel wijzigende omstandigheden en korte doorlooptijden – tijdig de nodige regelingen te treffen.

Stel een virtueel team samen rond de patiënt

Voor een medewerker van de sociale dienst staat de patiënt centraal. Samen met een aantal partners uit de zorg, en vrienden en familie uit de naaste omgeving van de patient wordt toegewerkt naar een zo goed mogelijke nazorg: het vervoer naar huis, afstemming met bijvoorbeeld een thuisverpleegkundige of de installatie van een ziekenhuisbed op het gelijkvloers. Doordat de ligdagen korter worden, wordt het echter ook onvoorspelbaarder wanneer de patiënt naar huis kan.

Microsoft Teams maakt het mogelijk om met een virtueel team samen te werken en zo de nodige efficiëntie en flexibiliteit in de organisatie van de nazorg te realiseren.

Zo kan er een apart communicatiekanaal opgezet worden om op een eenvoudige en veilige manier te communiceren met de omgeving van de patiënt. Afgelopen jaar was het niet vanzelfsprekend dat de familie fysiek op bezoek kwam in het ziekenhuis. Echter, hun input is wel van groot belang om het relationeel netwerk en de sociale situatie van de patiënt in kaart te brengen. Met behulp van Teams kan er  eenvoudig informatie  uitgewisseld worden tussen medewerkers van de sociale dienst en de omgeving van de patiënt.

Indien de patiënt plots nog een dag langer in het ziekenhuis moet verblijven, dienen al deze afspraken gewijzigd te worden. Door een communicatiekanaal op te zetten met de betrokken externe partijen die de patiënt thuis opvangen, kunnen wijzigingen in de planning efficiënter worden doorgegeven.

Daarnaast kan Teams ook om het multidisciplinair overleg ondersteunen. Naast chat en videochat voor overleg tussen de verschillende zorgverleners, kunnen ook verslagen en andere documenten veilig en eenvoudig gedeeld worden met de collega’s zodat alle informatie makkelijk te raadplegen valt.

Bel efficiënter met Teams Calling

Als medewerker op de sociale dienst, wordt er heel wat tijd gespendeerd aan het rondbellen naar voorzieningen, familie of de omgeving van patiënten en andere partijen zoals OCMW’s of dienstverleners die de patiënt na ontslag dienen op te volgen.

Met Teams telefonie kan je alle telefonische communicatie eenvoudig via dezelfde weg als alle andere communicatie doen. Je maakt heel eenvoudig belgroepen en de meest gebruikte contacten zijn altijd dicht bij de hand. Daarnaast kan je je telefonie ook slimmer inzetten en bijvoorbeeld het bereiken van een zorgmedewerker van een bepaalde afdeling integreren met de registratie van aanwezigheden.

Tot slot ben je op ieder toestel bereikbaar. Je kan met een gerust hart het bureau even verlaten.

Alle toepassingen op één plek

Tijdens de voorbereiding voor het ontslag van een patiënt dient er doorverwezen te worden naar andere voorzieningen of gezocht te worden naar thuiszorg.

Hiervoor kunnen toepassingen zoals de Sociale Kaart ondersteuning bieden. De nodige toepassingen kunnen gelinkt worden aan Teams om deze eenvoudig toegankelijk te maken vanuit één applicatie. Zo heb je als medewerker alle toepassingen op één plek, vlot toegankelijk.

Teams als platform

Dat de standaardmogelijkheden van Teams niet het eindpunt hoeven te zijn, daar zijn wij al langer van overtuigd. De korte doorlooptijden maken immers dat de mensen vaak de vertragende factor vormen. Nochtans kan heel wat werk geautomatiseerd worden wat het werk van de sociale dienst aanzienlijk kan verlichten. Beschikbare bedden opvragen, opvolgen van mails, sneller informatie verspreiden, … Het helpt allemaal om de dienstverlening nog beter af te stemmen op de patiënt. Met het Power Platform achter Teams is dit dan ook maar het startpunt.

Bent u geïnteresseerd naar meer, aarzel niet en schrijf je nog snel in voor het webinar van volgende week dinsdag 22 juni. Graag inspireren we u met meer concrete cases en helpen we mee de dienstverlening van de toekomst op te zetten. 

Pieter Vermeersch

Pieter Vermeersch

Business Developer

Ben Van Mol

Ben Van Mol

Solution Architect

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Spikes’ Rapid Q&A: Dirk Verhaeghe, Business Innovation Expert, beantwoordt jouw 7 meest prangende vragen

Op donderdag 25 april 2024 staat het webinar ‘Ontdek het Generatieve AI-landschap van Microsoft’ op…

Spikes’ Rapid Q&A: Yannick Dils, cloudexpert, beantwoordt jouw 7 meest prangende vragen

Op donderdag 7 maart 2024 staat het webinar ‘Migreren met impact: de sleutel tot Azure’…