Laatste update:

5 struikelblokken bij het onboarden van nieuwe medewerkers

Wat zijn de grootste struikelblokken? En hoe maak je zelf een effectief onboarding programma?

In de afgelopen maanden hebben we bij Spikes een aantal fit gap assessments afgenomen waarbij ook het on- & off boarding proces onder de loep werd genomen. Naast de HR-afdeling speelt ook de IT-afdeling een cruciale rol in dit proces. Uiteindelijk dient een nieuwe medewerker vanaf de eerste dag de nodige tools te hebben om zijn of haar job op een goede manier te kunnen starten. Hierbij is het belangrijk dat deze medewerker zonder problemen kan starten op een nieuwe werkplek en zich daardoor meteen ook welkom voelt.

Een goed onboarding proces is heel cruciaal om dit waar te maken. Maar toch gebeurt dit vaak niet op de meest efficiënte wijze.

  • Geen duidelijk onboarding proces

    In veel organisaties is het onboarding proces onvolledig of helemaal niet uitgewerkt. Informatie omtrent nieuwe medewerkers komt vaak uit verschillende hoeken en de IT-afdeling tracht deze informatie te bundelen en komt hierdoor extra onder druk te staan. Hierdoor ontstaan ook miscommunicaties waardoor nieuwe medewerkers niet goed kunnen starten.

  • ​Last-minute aanvragen

    Het gebeurt geregeld dat de HR- en IT-afdeling te laat op de hoogte worden gebracht van de start van een nieuwe medewerker.
    De druk op de IT-afdeling wordt hierdoor groot omdat de nodige hardware niet altijd voorhanden is en er ook geen goede quality check kan plaatsvinden
  • Fouten in de aanvraag

    In sommige gevallen is de informatie die de IT-afdeling krijgt niet correct waardoor er bijvoorbeeld een nieuwe medewerker met een verkeerde naam wordt aangemaakt. Dit zorgt niet alleen voor een slechte perceptie bij deze medewerkers maar ook voor een extra workload bij de IT-afdeling. De aanvraag maakt deel uit van de pre-onboarding, welke de basis is voor een goede start.
  • Geen correcte toegangen  

    De meest voorkomende issues na de onboarding hebben vaak te maken met toegangen die niet correct toegekend zijn. Dit komt vaak naar boven in de inloopperiode van een nieuwe medewerker en geeft frustraties omdat deze geblokkeerd wordt in een goede inwerking.
  • Ontbrekende software

    Ook ontbrekende software of een tekort aan licenties is regelmatig een probleem. Dit hangt vaak ook samen met de onduidelijkheden in het onboarding proces en softwarebeheer. Een standaardset van software en een duidelijk goedkeuringsproces voor extra software ontbreken vaak waardoor de aanvraag niet goed start. Een gevolg hiervan zijn ook vaak onvoorziene kosten door een tekort aan licenties.

Komen enkele struikelblokken je bekend voor? Wil je deze voorgoed van de baan vegen?

Ontdek in aanstaand webinar ‘Grip op het IT on- en offboarding proces’ hoe je versneld en beheersd deze processen kan automatiseren terwijl je fouten vermijdt. 

Bart Saels

Bart Saels

Team lead Customer Services

Grip op het IT on- en offboarding proces

Met de juiste policies en tools is het mogelijk om dit proces te vereenvoudigen, te versnellen en fouten te vermijden.

Categorieën

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gerelateerde content

Snelle successen bij NIS2

In deel 1 van deze blogserie bespraken we met Bart Saels, teamlead voor de customer-service-…

NIS2 voor de zorg: wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?

Wat houdt het in en geldt dit ook voor jouw organisatie?