Belgische bedrijven vaak minder digitaal dan ze denken

 

Alles is vandaag geconnecteerd: of het nu over apparaten, machines, auto’s, gebouwen, steden of ons eigen lichaam gaat. Digitalisering, mobilisation, augmentation, AI en automatisering zijn het nieuwe normaal. Merkwaardig genoeg zijn de grote(re) bedrijven vaak de kneusjes van het innovatielandschap.

Hoewel iedereen het eens lijkt dat een digitale transformatie nodig is, zijn Belgische bedrijven minder digitaal dan ze denken. Veel van hen weten simpelweg niet waar ze moeten beginnen en stellen het daarom uit. Het wordt steeds moeilijker om de technologische evoluties te volgen, laat staan correct in te schatten wat ze voor jouw organisatie betekenen. Terwijl je juist weet of voelt dat je er iets mee moet doen. Het grote probleem hier? Het volgen van de evoluties en het bedenken van de toekomst zit meestal bij individuen in de organisatie, niet in teams. Je ‘hebt het’ of je ‘hebt het niet’. Sommigen houden van verandering, anderen niet. Maar ondertussen evolueert de concurrentie wel, of komt er plots een nieuwkomer vanuit onverwachte hoek op de markt.

De nieuwe ‘digitale concurrentie’ gaat niet weg en onze bedrijven moeten in actie schieten. Ondernemingen moeten meer dan ooit open staan voor verandering, nieuwe mogelijkheden en ideeën, vóórdat de concurrentie met een kans aan de haal gaat of ze uit noodzaak niet anders kunnenVerander voordat de concurrentie je voor is!

 

Hoe digitaal is jouw industrie?

Elke industrie voelt stilaan de impact van de digitale transformatie, dus ook de sector waarin jij actief bent. Toch zijn er grote verschillen in (digitale) maturiteit per industrie. Correct inzicht hierin is een eerste stap om je concurrentie voor te zijn.

Recent onderzoek van het *McKinsey Global Institute (MGI) toont de hiërarchie in digitalisering in de verschillende sectoren en blijkt; er is een grote en groeiende kloof tussen sectoren en tussen bedrijven binnen deze sectoren. Uiteraard varieert de impact van technologie sterk per sector en hebben niet alle industrieën dezelfde mogelijkheden of dezelfde bedreigingen. Onderstaande grafiek geeft een duidelijk beeld in welk stadia jouw industrie zich bevindt:

 

 

Digitale transformatie

 

 

 

Drie digitale pijlers

McKinsey maakt een onderscheid tussen 3 aspecten van digitale evolutie:

  • Digitale activa (zie kolom Assets hierboven): deze index meet hoeveel je organisatie investeert in hardware, software, data en IT-services, en de mate waarin activa worden gedigitaliseerd (b.v. door gebouwen slim te maken, equipment automatisch te monitoren, voertuigenvloot digitaal op te volgen, etc.)
  • Digitaal gebruik (zie kolom Usage hierboven): deze index meet in welke mate je organisatie digitaal communiceert en interageert met klanten en leveranciers (b.v. met digitale facturen, digitale betalingen, digitale marketing, etc.); dit aspect heeft meestal te maken met een doorgedreven automatisering en modernisering van de back-office
  • Digitale werkers (zie kolom Labor hierboven): deze index onderscheidt volgens McKinsey de leiders van de volgers, nml. de mate waarin medewerkers beschikken over digitale tools om hun productiviteit te verhogen; medewerkers van leiders zijn 13 keer meer digitaal geëngageerd dan de rest van de economie

 

De noodzaak

De grafiek toont ons aan dat sommige industrieën nog een grote inhaalbeweging moeten doen als ze mee willen evolueren. Het is voor jouw organisatie daarom belangrijk om eerst te definiëren waarom dat het geval is. Waar ligt voor jouw organisatie de grootste noodzaak tot verandering (transformatie)? Wat wil je bereiken met de digitale transformatie? Wil je vernieuwende (digitale) diensten leveren? Interne (business) processen optimaliseren en goedkoper maken met behulp van ICT? Meer innovatie nastreven? Of misschien wel een combinatie. Elk doel vraagt om zijn eigen strategie en technologie. Daarnaast is het zaak om te kijken wat wél hetzelfde kan blijven. Transformeren betekent namelijk niet dat uw organisatie zijn eigenheid moet opgeven. Dus: start met de onderscheidende factor van jouw organisatie en bouw die verder uit.

 

 

Visie, moed en creativiteit zijn cruciaal

Voor een (digitale) transformatie van een bedrijf is een overtuigende visie, moed, creativiteit en doorzettingsvermogen onontbeerlijk. En een managementteam dat stevig in zijn schoenen staat om mensen, middelen, activa en stakeholders te mobiliseren en in te zetten wanneer er veel op het spel staat.

Een veelvoorkomende valkuil is een ‘te’ technologische benadering van digitale trends en ontwikkelingen. Budgetten gaan uit naar specifieke technologieën en tools, maar ondertussen wordt er niet écht goed gekeken hoe deze elementen bijdragen aan de strategie en doelstellingen van een organisatie. Zonder overkoepelende digitale strategie is het haast onmogelijk om succesvol te transformeren. Daarom is het als organisatie belangrijk om eerst eens een stap terug te doen en proberen onafhankelijk van de technologie, te kijken waar je kansen en behoeften liggen: waar zou je klant beter van worden, waar zouden je medewerkers beter van worden, waar zouden de aandeelhouders beter van worden? Vervolgens bekijk je welke stappen je als bedrijf moet zetten om hierop in te spelen. Het kiezen van een technologie is hiervan slechts een onderdeel. De implementaties, procesveranderingen en het enthousiasmeren van de mensen die ermee moeten werken, zijn minstens zo belangrijk. Een technologie moet complementair zijn aan de kernwaarden, visie en strategie van een bedrijf, niet andersom.

 

 

Mensen maken het verschil

De digitale transformatie komt uiteraard met haar uitdagingen. In een snel veranderende wereld waar alles (processen, apparaten, producten, diensten, …) gedigitaliseerd wordt, zijn het volgens ons vooral de medewerkers die het verschil kunnen maken. Zij kunnen als enige reageren op wijzigende omstandigheden door hun manier van werken aan te passen om zo de klanten beter te bedienen. Het zijn dus mensen die transformatie trekken of vaak ook blokkeren door weerstand. Daar ligt volgens Spikes dus de grote uitdaging (maar ook een grote missie) voor de CEO, CIO, CHR… van vandaag: de organisatie voorbereiden om die wijzigingen in zowel skills als cultuur door te voeren, mensen over de weerstand heen te tillen. De juiste platformen en digitale hulpmiddelen aan te reiken waarmee medewerkers in de organisatie kunnen evolueren, of sterker, zelf de evolutie in gang zetten.

 

De roadmap voor jouw transformatie

Alhoewel de weg naar digitale transformatie lang is, zien we steeds meer bedrijven hun eerste stappen zetten!  De voortrekkers binnen die bedrijven willen veranderen, en introduceren projecten om de digitale transformatie te in te zetten. Het nieuwe werken, flexibele werkstijlen, cloud computing, slimme systemen en het gebruiksgemak dat business users binnen ondernemingen verwachten (en dat ze kennen van Google en Facebook), zullen stilaan het traditionele model van end-user computing vervangen.

Ook je klanten verwachten meer transparantie, snelheid en interactiviteit in hun contacten met jou als leverancier (ook hier vanuit hun privé-ervaring met leveranciers). En deze (r)evolutie is niet meer te stoppen. Zoals eerder aangegeven; bedrijven kunnen in deze ontwikkeling dan ook maar moeilijk achterblijven als ze de concurrentie willen voorblijven…

Om organisaties hierin te ondersteunen introduceerde Spikes een roadmap of aanpak bestaande uit 4 pijlers:

1) ‘Business Everywhere’, Met deze visie en aanpak willen we organisaties helpen om hun toepassingen en omgevingen in hun huidig datacenter, te doen evolueren naar beveiligde hybride platformen (deels cloud deels eigen datacenter) die ervoor zorgen dat medewerkers overal en altijd, met elk device toegang hebben tot bedrijfsgegevens op een beveiligde manier. Zo kunnen ze in optimale omstandigheden samenwerken met collega’s, klanten en leveranciers zonder risico op verlies of diefstal van gegevens.

2) Elke organisatie steunt bijna volledig op teamwerk. Daarom moet je er in de tweede stap voor zorgen dat alle medewerkers de mogelijkheden van de platformen optimaal benutten om productiever en efficiënter te zijn in hun samenwerking met anderen. Dat is immer de basis om zelf veranderingen te kunnen doorvoeren en snel te reageren op vragen van de klant. Dit noemen we ‘People First’. Hierin speelt niet alleen de technologie een rol, maar ook de samenwerkingscultuur in de organisatie.

3) Een andere belangrijke stap in je digitale transformatie is het digitaliseren van je activa en bekijken hoe je de voordelen daarvan maximaal kan inzetten voor je klanten. Wat betekent het Internet of Things (IoT) voor jouw organisatie? Welke gegevens kan je automatisch capteren doorheen je organisatie, om ze daarna te gebruiken om je concurrentiepositie te versterken? Dat is de pijler ‘Connected Enterprise’.

4) Wanneer een organisatie aan het werk is met de nieuwe samenwerkingstools, wanneer je activa gedigitaliseerd zijn, ontstaat er een grote hoeveelheid informatie: wie communiceert met wie (en met wie NIET), wie communiceert met klanten, komen alle leden van een team voldoende aan bod (een kenmerk van goede teamwerking), welk gedrag vertonen je machines, enz. Door deze informatie beschikbaar te maken voor eindgebruikers, kunnen ze zelf hun gedrag bijsturen op basis van trends en suggesties. Deze pijler noemen we ‘The Sensitive Organization’ 

 

Inspiratie vind je hier:  de Digitale Transformatie Management Workshop

Als je inspiratie zoekt en een partner die je kan helpen om duidelijk te maken welke technologische evoluties jouw organisatie kunnen doen evolueren, dan kan je gebruik maken van de Digitale Transformatie Management Workshops die Spikes aanbiedt om je managementteam te inspireren en te begeleiden in het definiëren van een roadmap van jouw digitale transformatie.

 

Meer info over dit topic, onze diensten of technologiën? Aarzel niet ons te contacteren!

  • * verplicht veld
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.